Niet voor het afvalbeleid? Laat het de gemeente voor 7 januari weten!

1 januari 2021

Niet voor het afvalbeleid? Laat het de gemeente voor 7 januari weten!

Foto: Pixaby gratis foto

Via schriftelijke stemming heeft een meerderheid van de raad gestemd voor het afval en grondstoffenbeleidsplan 2021. De oppositiepartijen zijn terecht tegen. Het is een onderwerp die GroenLinks koste wat kost wilde binnenhalen. Een tijd geleden waren ze niet voor diftar, nu inmiddels wel evenals D66. Er komt een derde container voor de mensen met een grondgebonden woning, en een onderzoek naar nascheiding bij een afvalverwerker. Tot die tijd investeert de stad niet in ondergrondse plasticcontainers. Het gevolg van de extra container is dat de restafvalcontainer i.p.v. om de twee weken nu per vier weken wordt geleegd. Gaat in de zomer lekker stinken en vergeet de overlast van ongedierte ook niet. Wanneer de grijze bak vol is zullen mensen wellicht gaan dumpen of vuilnis in algemene afvalscheidingsbakken weggooien. Per maart 2021 komt er een einde aan het gratis ophalen van grofvuil wat uiteraard een bezuinigingsaktie is. Hiervoor zijn er straks twee mogelijkheden: zelf brengen naar het afvaldepot of een afhaalafspraak maken tegen betaling van € 42, - per 2 kubieke meter grof vuil. Mensen met een ondergrondse container gaan vanaf 2023 per keer dat de container wordt geopend betalen. Kleine zakjes afval weggooien kan dus niet meer!

Foto: Pixaby gratis foto

Een aantal bewoners heeft gebruik gemaakt van de democratie en een voorlopig verzoek tot referendum ingediend. Initiatiefnemer is Dani Scheffer. In overleg met de initiafnemer geven we aandacht aan de petitie door het op onze site te plaatsen. 4300 handtekeningen van de benodigde 5000 handtekeningen waren in een mum  van tijd gehaald. Maar…..maar…… de gemeente heeft de petitie verworpen als zijnde niet rechtsgeldig. Mensen zijn niet voor dit aangescherpte afvalbeleid en organiseren een petitie. Dat is democratie!

Hoe kun je je mening duidelijk maken?

1. Via het digitaal loket van Zoetermeer
  2. Bij het gemeentehuis een officieel formulier aanvraag tot referendum invullen. Maar de gemeente raadt dit af in verband met de coronamaatregelen.

Hoe moeilijk kun je het de inwoners maken om hun stem te laten horen. Mensen die hulp nodig hebben om te stemmen willen we graag helpen. Laat het weten via de mail zoetermeer@sp.nl of te bellen naar 06-82280566. Mocht er niet worden opgenomen, u wordt teruggebeld.

Via het digitaal loket van Zoetermeer. Ga naar https://www.zoetermeer.nl/form/referendum-inleidend-verzoek/referendum-0          ( 0 is een cijfer, geen letter O )

Log in met uw Digi-D, controleer uw gegevens. Daarna komt u bij het formulier BESLUIT. Vul in bij ‘over welk besluit van de raad dient u een verzoek tot referendum in?’ Raadsbesluit afval en grondstoffenbeleidsplan 2021. Vul in bij ‘Datum besluit”14-12-2020.