Toeslagenaffaire.

5 december 2020

Toeslagenaffaire.

Foto: SP landelijk

Duizenden ouders zijn onterecht door de Belastingdienst beschuldigd van fraude met kinderopvangtoeslag. Eén foutje in een formulier, of een gastouderbureau waar je bij zat die een fout maakte, was voldoende om als fraudeur te boek te staan. Ook tienduizenden andere mensen die hun belastingaangifte deden kwamen automatisch en onterecht als fraudeur in het systeem te staan.

Foto: SP landelijk

De afdeling bij de Belastingdienst die de heksenjacht op de ouders opende werkte met 'targets', blijkt uit onderzoek van journalisten van Trouw en RTL. Er moesten koste wat het kost mensen gepakt worden op fraude. SP-Kamerlid Renske Leijten: 'Dit is niet veel meer dan een ordinair 'bonnenquotum', zoals we die ooit bij de politie hebben gezien. Doelen behalen zonder dat de waarheid en rechtvaardigheid voorop stonden. Dit quotum kwam van de top. Zowel van de Belastingdienst zelf als van het kabinet. Rutte en de staatssecretaris voor de Belastingdienst hebben wat uit te leggen.'

De Belastingdienst discrimineerde door de tweede nationaliteit te gebruiken als basis om mensen te controleren. Zonder bewijs, zonder redelijk vermoeden, werden duizenden ouders extra gecontroleerd, als fraudeur bestempeld én kwamen ze op zwarte lijsten te staan. Wat begon als de toeslagenaffaire werd de Belastingdienstaffaire.

Foto: SP landelijk

De commissie Donner, aangesteld om advies te geven aan het kabinet over compensatie voor de toeslagenaffaire noemde deze praktijk van de Belastingdienst 'morele corruptie'. Het geld dat werd binnengehaald door ouders onterecht te beschuldigen werd namelijk gebruikt om deze afdeling van fraudebestrijding te financieren. Zo konden er steeds meer ouders onterecht beschuldigd worden.

De verhalen van de ‘toeslagen-ouders” en kinderen zijn enorm aangrijpend. Een aantal getroffen ouders vertelden ons dat ze niet weten waar ze nog kunnen aankloppen. Ze hebben te maken met een veelheid aan loketten. De complexiteit van hun problemen wordt niet herkent of erkent door de overheden, laat staan aangepakt. De ouders zijn murw geraakt doordat ze het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd en weer terug. Ze zijn radeloos en hebben het vertrouwen in de gehele overheid en instanties verloren door het enorme onrecht wat hen is aangedaan door de belastingdienst de afgelopen 10 jaar.

De compensatie die er eventueel vanuit de belastingdienst gaat komen zal slechts een deel van de problemen oplossen. Psychische problemen, uithuisgeplaatste kinderen, moeilijke re-integratie naar werk en wantrouwen worden hiermee niet direct minder. En doordat zorg, schuldhulpverlening, wonen, veilig thuis en uitkeringen lokaal worden geregeld, heeft dat impact op gemeentes.  Gelukkig heeft de staatssecretaris van Financiën toegezegd hierover met de gemeenten in gesprek te gaan om te werken aan oplossingen in de uitvoering.

Gemeente Zoetermeer heeft een oproep gedaan aan de gedupeerden om zich te melden. Ze staan klaar om te ondersteunen. Als u slachtoffer bent en u hebt zich niet gemeld, doe dat alsnog via e-mailadres toeslagenaffaire@zoetermeer.nl of telefoonnummer 14079.

Wij benaderen via onze gezamenlijke netwerken gemeenteraadsleden uit het hele land om lokaal in alle raden eenzelfde soort motie in te dienen die regelt dat er op lokaal niveau niet gekort wordt op de 750 voorschot compensatie voor de gedupeerden, mocht de gemeente het willen belasten.

Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag [POK] doet onderzoek naar problemen rond de fraudeaanpak bij de kinderopvangtoeslag. De commissie hield van 16 tot en met 26 november 2020 openbare verhoren. Op 17 december 2020 biedt de commissie haar verslag met bevindingen aan de Tweede Kamer aan. De Kamerleden kunnen vervolgens op  basis van deze bevindingen het debat aangaan met de verantwoordelijke bewindspersonen.