Gemeente Zoetermeer maakt beleid van de motie toeslagenaffaire!

18 december 2020

Gemeente Zoetermeer maakt beleid van de motie toeslagenaffaire!

Foto: SP landelijk

Zoetermeer zoekt gedupeerden toeslagenaffaire.

Veel gezinnen in Nederland hebben de afgelopen jaren ten onrechte enorme bedragen voor kinderopvangtoeslag terug moeten betalen aan de Belastingdienst. De gemeente staat voor Zoetermeerse gedupeerden klaar om hen te ondersteunen, daar waar er als gevolg van de toeslagenaffaire problemen zijn ontstaan.

Om zoveel mogelijk Zoetermeerders te bereiken die slachtoffer zijn van de toeslagenaffaire start de gemeente vanaf 1 december een informatiecampagne. Deze bestaat uit oproepen en informatieartikelen in het Stadsnieuws, informatie op de websites zoetermeer.nl en zoetermeerwijzer.nl en advertenties via social media. Daarnaast vraagt de gemeente partners in het wijkzorgnetwerk om mensen te wijzen op de hulp die de gemeente biedt.

Foto: SP landelijk

Deze oproep is te lezen op de site van gemeente Zoetermeer. Maandag 14 december is de motie om voorschot compensatie van 750 euro voor de Kerst onbelast aan de gedupeerden te betalen, ingetrokken. Het was niet meer nodig om de motie in te dienen, omdat de gemeente de motie al gaat uitvoeren. Wij, SP Zoetermeer, zijn blij te horen hoe voortvarend de gemeente er mee gaat starten.

Het Rijk heeft € 11 miljoen aan gemeenten toegezegd om te starten met de ondersteuning aan gedupeerde inwoners. Voor Zoetermeer is er € 77.000, - beschikbaar. Als dit niet voldoende blijkt te zijn, geeft de gemeente dit signaal af aan de VNG die in gesprek is met de Belastingdienst over de kosten.

Donderdag 17 december werd het rapport gepresenteerd door een commissie die onderzoek heeft gedaan naar de toeslagenaffaire. Ambtenaren, Kamerleden en ( voormalig) bewindspersonen zijn verhoord. Allemaal durfden ze geen verantwoordelijkheid te nemen. Alsof wat er gebeurd is een soort natuurverschijnsel is geweest. Maar het feit is dat het hier gaat om tien jaar collectief falen.

Foto: SP landelijk

De toeslagenaffaire is niet naar boven gekomen omdat de Belastingdienst of het ministerie van Financiën hun fouten opbiechtten, maar dit is het harde werk van journalisten en een paar Kamerleden, zoals onze eigen Renske Leijten en niet te vergeten; de ouders die opstonden en samen in actie kwamen. Alle ouders verdienen een eerlijke overheid.