Ook de lokale politiek van Zoetermeer negeren de noodkreet van huurders.

18 november 2020

Ook de lokale politiek van Zoetermeer negeren de noodkreet van huurders.

Foto: SP landelijk

Tijdens het najaarsdebat heeft Sp de motie om de huurverhoging van 2020 terug te draaien en de huurverhoging van 2021 te stoppen ingediend. Van de 38 via briefstemming zijn 11 stemmen voor en 27 stemmen tegen. Onbegrijpelijk dat ook lokaal de VVD, D66 en de christelijke partijen CDA en CU niet willen inzien dat wonen onbetaalbaar is geworden. Niet willen inzien dat velen moeten overleven in plaats van leven, niet willen inzien dat velen niet slapen van de zorgen of ze morgen nog wel een dak boven hun hoofd hebben. Niet willen inzien dat dit geen houdbare situatie meer is. De huurders strijden al zolang voor betaalbaar wonen, maar worden steeds genegeerd. Een beschamende situatie.

Marga voorzitter afdeling: “Helaas heeft lokaal de druk die is uitgevoerd door huurders via de mail en telefoon, niet geholpen om partijen over de streep te krijgen. Dit laat wel zien waar die partijen voor staan. Niet voor de huurders in ieder geval.”

GroenLinks heeft in het verkiezingsprogramma staan; nu kiezen voor eerlijk wonen. Het is gênant om in je programma te schrijven dat je de huren honderden euro’s omlaag wil en een paar maanden voor de verkiezing akkoord gaat met een gematigde huurstijging om de minister te steunen. Ook lokaal ziet GroenLinks het niet zitten om de huurders in nood een helpende hand toe te steken. SP gaat voor huurbevriezing. Met minder nemen we geen genoegen.

Het is niet uit te leggen waarom de coalitiepartijen nu recent weer de zoveelste belastingcadeau van 2 miljard aan het bedrijfsleven geven en continue de noodkreet van de huurders die de huur niet meer kunnen opbrengen negeren. Dit zijn bewuste politieke keuzes! De tweedeling wordt op deze manier bewust groter gemaakt met alle nadelige gevolgen van dien.