Voor vrijheid is moed nodig.

4 mei 2020

Voor vrijheid is moed nodig.

Foto: Annemiek Kamphuis

“Je moet maar de moed opbrengen. En je moet maar de moed opbrengen zoals mijn moeder om met duizenden guldens over straat te lopen. Je moet maar de moed opbrengen om te spioneren en dan uiteindelijk de moed te hebben om in de gevangenis niets te zeggen ondanks de martelingen”,vertelt Bas van ‘t Eind. Kleinzoon en neef  van twee verzetstrijders uit Amersfoort die hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.

We herdenken het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog, 75 jaar geleden. We vieren dat we sindsdien weer in vrijheid leven, in het besef dat we samen verantwoordelijk zijn om vrijheid door te geven aan nieuwe generaties.

De bevrijding betekende het herstel van onze vrije en open democratische rechtsstaat. De rechten en vrijheden die daaruit voortkomen, zijn niet vrijblijvend. Ze scheppen voor iedereen een verantwoordelijkheid voor het behoud en het versterken ervan.

De Nationale Dodenherdenking vindt jaarlijks in Nederland plaats op 4 mei, met onder andere twee minuten (vroeger een minuut) stilte om 20.00 uur. Een dag later, op 5 mei, wordt de bevrijding van de Duitse bezetting (1940-1945) gevierd.

Dodenherdenking en Bevrijdingsdag hebben dit jaar een ander karakter door de coronamaatregelen, maar ook dit jaar staan we stil bij de vele slachtoffers die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Foto: Annemiek Kamphuis

SP Zoetermeer heeft vandaag  4 mei bloemen bij het oorlogsmonument in het Wilhelminapark gelegd, namens het bestuur en de leden van de SP. Bloemen namens de fractie van de SP is verzorgd door een vertegenwoordiger van de gemeenteraad.