Niet te rechtvaardigen dat Nederland blijft toekijken!

13 maart 2020

Niet te rechtvaardigen dat Nederland blijft toekijken!

Foto: Gratis foto van Pixabay

Donderdag 5 maart zijn Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children een ‘Coalition of the Willing’ begonnen in de hoop dat Nederland een veilige plek biedt aan vijfhonderd alleenstaande kinderen uit de overvolle Griekse kampen, jongeren onder de achttien zonder volwassenen aan hun zijde. Een noodkreet.

Vluchtelingenkinderen vanuit de overvolle eilanden naar het Griekse vasteland verplaatsen, klinkt als een goed idee van CU, CDA en D66. Maar dit brengt de kinderen niet in veiligheid. Deze situatie vraagt om iets anders. Op het vasteland zit de opvang vol. Kinderen slapen in parken en op pleinen. Kinderen lopen in zo’n situatie groot risico om slachtoffer te worden van uitbuiting. Criminelen, mensensmokkelaars en andere uitbuiters zijn actief.

Griekenland heeft de andere Europese landen juist gevraagd om 2500 alleenstaande kinderen over te nemen omdat ze zelf geen opvang en voogden voor de kwetsbare kinderen hebben. Het is een politieke oplossing voor een politiek probleem ten koste van duizenden vluchtelingenkinderen en volwassenen. Het vasthouden van mensen op de veel te kleine eilanden vraagt om veel grotere maatregelen dan de opvang van 2500 alleenstaande kinderen. Maar wat er nu gebeurt, vereist noodmaatregelen. Het is een crisis in een crisis.

Tientallen gemeenten in NL geven aan wel bereid te zijn 500 kinderen op te vangen. Voogdijinstelling NIDOS zegt klaar te staan voor de opvang van 500 kinderen. Ook andere landen zoals Duitsland, Frankrijk, Portugal, Kroatië, Luxemburg en Finland geven aan kinderen te willen opvangen. Het is daarom onhoudbaar dat Nederland toe blijft kijken. Het is op geen enkele manier te rechtvaardigen. Rutte verklaart dat Nederland helpt om de situatie “humaan in goede banen te leiden”. Maar met humaniteit heeft de situatie in Griekenland niets te maken.

Foto: Gratis foto van Pixabay

'Deze kinderen hebben recht op bescherming en een goede toekomst', stelt wethouder Lara de Brito. 'Het college van Wageningen wil graag opvang bieden aan een aantal van deze verweesde kinderen. Wij hopen dat nog heel veel andere gemeenten ons zullen volgen.'

SP Zoetermeer hoopt dat gemeente  Zoetermeer niet blijft toekijken, maar actie gaat ondernemen net als tientallen andere gemeenten. Net als gemeente Wageningen die hopen dat nog heel veel andere gemeenten hun gaan volgen. De SP fractie heeft een mail gestuurd naar de raad en het college van B&W en komen met een motie vreemd aan de orde van de dag.

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus. Wereldwijd worden maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. De raadsvergadering waarin de motie aan de orde zou komen is niet doorgegaan. Zodra het mogelijk is komen we met een agenderingsverzoek.

SP politicus Jasper van Dijk diende een motie in om de alleenstaande kinderen in Brussel op de agenda te zetten. Die motie werd afgewezen door staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Broekers-Knol, maar in Brussel kwamen de kinderen wel ter sprake. Een eenduidige uitspraak kwam er niet.