h

SP wil klantvriendelijkheid gemeente weer naar een hoger niveau. Vooral mensen met een smallere beurs en ouderen staan nu vaak in de kou.

15 maart 2018

SP wil klantvriendelijkheid gemeente weer naar een hoger niveau. Vooral mensen met een smallere beurs en ouderen staan nu vaak in de kou.

In het Zoetermeerse stadhuis hebben mensen die contant willen betalen afgedaan. Er kan alleen nog met een pinpas betaald worden. Niet fijn als je door welke omstandigheid dan ook niet met een pinpas kunt betalen. Dat de SP deze situatie wil beëindigen was pas in de krant te lezen. Er is echter meer aan de hand, dat (nog) niet in de krant was te lezen.
De gemeente weigert sinds kort een bewijs van ontvangst te geven aan mensen die dat vragen bij afgifte van post.  Zij die een dergelijk bewijs nodig hebben worden dus gedwongen de post maar aangetekend te versturen. En daar moet je tegenwoordig wel fors de portemonnee voor trekken. Ook dit moet anders volgens de SP.

Klantvriendelijkheid voor de burger lijkt bij het College van B&W, de uitvoerder van het gemeentebeleid, ver te zoeken. Er is geen interesse voor de mensen die geen pinpas hebben of er niet mee overweg kunnen. "Ze zoeken het zelf maar uit hoe ze dan aan hun paspoort of ander document moeten komen", lijkt het college te denken. Een gemeente die de wettige betaalmiddelen, munten en bankbiljetten, niet wil accepteren, kan het gekker? Een gehoord argument over veiligheid raakt kant nog wal. Net als in het bedrijfsleven moet toch ook de gemeente Zoetermeer in staat zijn om de contanten naar een meer veilige plek in het stadhuis te vervoeren bijvoorbeeld via buizenpost.
Pas kwam ons ter ore dat ambtenaren tegen burgers zeggen dat de gemeente alleen nog elektronische post wil ontvangen, als ze bij het aanbieden van een brief om een ontvangstbewijs vragen. De grootst mogelijke onzin, natuurlijk. Want mensen die ergens bezwaar of beroep tegen indienen, hebben een bewijsstuk nodig van indiening voor een bepaalde datum. Met e-mail of fax kan de gemeente rustig zeggen dat het niet ontvangen is en dat gebeurt in de praktijk ook.
Wie zou de ambtenaren die opdracht gegeven hebben?

Dat hier sprake is van onzin staat als een paal boven water. De gemeente heeft gewoon een adres voor schriftelijke post (postbus 15) en is daartoe ook verplicht. Waar het nu om gaat is dat mensen die een bewijs nodig hebben van aanlevering nu niet meer bij ambtenaren in het stadhuis terecht kunnen, maar een dure aangetekende brief met de post moeten verzenden. Wie zijn hier vooral de dupe van? Juist! Dit zijn de mensen met een minimum inkomen, met een uitkering of alleen een AOW.
De SP gaat ervoor dat alle burgers, zonder onderscheid naar inkomen en met of zonder handicap, in het stadhuis als echte klant behandeld worden. Raadslid Jan Boin heeft het college naar aanleiding van deze constateringen al vragen gesteld.

U bent hier