SP pleit voor publieke en duurzame energievoorziening

8 oktober 2017

SP pleit voor publieke en duurzame energievoorziening

De SP heeft deze week tijdens de gemeenteraadsvergadering over het plan om de aandelen Eneco te verkopen gepleit voor een publieke energievoorziening en duurzame energie. De SP is daarom ook tegen de verkoop van de aandelen Eneco. Helaas heeft een meerderheid van de gemeenteraad Eneco in de uitverkoop gedaan.

Als de aandelen van Eneco verkocht worden aan de hoogte bieder, en het bedrijf verder wordt geprivatiseerd, dan is marktaandeel en winst straks het enige dat nog telt. We laten de energievoorziening over aan de markt en raken onze zeggenschap kwijt. Nu loopt Eneco nog voorop op het gebied van duurzaamheid, maar dat kan straks met een nieuwe eigenaar wel eens heel anders worden. Kijk naar wat er met Essent en Nuon is gebeurd toen deze aan minder duurzame energiebedrijven werden verkocht, hun duurzame energieproductie werd fors lager.

De SP kiest niet voor de korte termijn en het snelle geld maar voor het rendement op de lange termijn, zowel qua duurzaamheid als financieel. De SP wil dat de zeggenschap over onze energievoorziening in publieke handen blijft en we democratisch beslissen hoe we die vorm willen even en daar met zijn allen de vruchten van plukken. Een energievoorziening waarin de belangen van de maatschappij, duurzame en betaalbare energie voorop staan en waarbij werkgelegenheid behouden blijft.

Raadslid Lennart Feijen “De verkoop van de aandelen Eneco is ingegeven door puur ideologische motieven. De SP vindt onze energievoorziening een publieke taak. De overheid dient daarin ook haar verantwoordelijkheid te nemen om de transitie naar duurzame energie te maken en de klimaatdoelstellingen uit het akkoord van Parijs te halen. Mensen hebben nu, en in de toekomst, energie nodig om hun licht te laten branden, zich warm te houden en hun eten op te koken. Daarvoor dient er een toekomstbestendige, duurzame energievoorziening te zijn die schoon, veilig en betaalbaar is. Dat is een publieke taak, dat laat je niet over aan de grillen van de markt.”