SP: Vestia, behouden die sociale woningen!

27 mei 2017

SP: Vestia, behouden die sociale woningen!

Vestia wil het aantal sociale huurwoningen dat de woningbouwcorporatie in Zoetermeer heeft terugbrengen van 4576 naar 3821. Het is voor de SP duidelijk dat we van deze corporatie in Zoetermeer niets meer hoeven te verwachten. Blijkbaar weet Vestia niet wat haar taak is, het zorgen voor voldoende betaalbare woningen in Zoetermeer. Met oplopende wachtlijsten is het niet te begrijpen dat Vestia het aantal sociale huurwoningen nog verder wil terugbrengen.

Doordat voormalige bestuurders van Vestia hebben gegokt met geld van huurders zijn woningzoekenden van nu de dupe. Mensen staan jaren op een wachtlijst om uiteindelijk een sociale huurwoning te kunnen betrekken. Een echte woningbouwcorporatie zou zich dit wel aantrekken. Maar Vestia? Die heeft nog maar één doel in Zoetermeer, zo snel mogelijk het aantal sociale woningen in Zoetermeer af laten nemen.

Wat de SP betreft stellen we harde eisen aan Vestia. Het aantal sociale woningen in Zoetermeer moet stijgen. Hoe Vestia hier een bijdrage aan gaat leveren mag zij zelf weten. Als dit maar gerealiseerd gaat worden. Deze vraag hebben we immers ook gesteld aan de andere twee woningbouwcorporaties in de stad. Die hebben aangegeven graag te onderzoeken wat er mogelijk is. Dus waar blijft Vestia? De SP is dan ook blij te vernemen dat de verantwoordelijk wethouder, Taco Kuiper (PvdA), hierover nog steeds in gesprek is met Vestia.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het is ronduit schandalig dat Vestia blijft vasthouden aan het verkleinen van het aanbod sociale woningen in Zoetermeer. De wachtlijst voor een sociale woning loopt alleen maar op. De vraag naar een betaalbare woning is groter dan ooit. Ik verwacht dan ook van de woningbouwcorporaties die in Zoetermeer actief zijn dat zij een bijdrage leveren om de wachtlijst weer te verkleinen door de realisatie van nieuwe, betaalbare woningen.”