SP is tegen de komst van Holland Outlet Mall

25 januari 2017

SP is tegen de komst van Holland Outlet Mall

De SP heeft afgelopen maandag tijdens de gemeenteraadsvergadering tegen de komst van de Holland Outlet Mall gestemd. De Holland Outlet Mall, ook wel de HOM genoemd, heeft geen toegevoegde waarde voor Zoetermeer en pleegt een roofbouw op onze stad. De HOM is misschien een feest voor de anonieme investeerder en de projectontwikkelaar maar de inwoners en ondernemers van Zoetermeer hebben er last van.

De komst van de HOM houdt Zoetermeer al enkele weken bezig. Behalve de meerderheid van de gemeenteraad, de investeerders en de projectontwikkelaar lijkt er verder bijna niemand voor dit megalomane plan te zijn. Op basis van oude gegevens worden er rooskleurige toekomstvoorspellingen voor over 15 jaar gedaan terwijl de negatieve effecten onderbelicht blijven. De effecten van de eerste fase, waarover besloten wordt, zijn niet eens onderzocht.

Er wordt straks € 2.500.000 aan belastinggeld over de balk gesmeten aan de nadere uitwerking van dit idee zonder dat er ook nog maar een paal de grond in is gegaan. Daar komen de kosten voor alle ruimtelijke en verkeerstechnische aanpassingen nog eens bovenop. En door het stellen van allerlei voorwaarden om inwoners gerust te stellen wordt het alleen maar duurder terwijl het de vraag is wat er van die voorwaarden terecht gaat komen.

Een HOM geeft overlast voor omwonenden en heeft negatieve effecten op de Dorpsstraat en het Stadshart. Mensen kunnen hun euro immers maar één keer uitgeven en als ze dat in de HOM doen dan doen ze dat niet in de de binnenstad. We verwachten ook niet dat mensen  na hun bezoek in de HOM hun tassen in de auto gaan leggen en vervolgens massaal hun euro’s in het Stadshart gaan stukslaan. Bij de volgende economische crisis, of als een outlet center niet meer hip is, zit de stad straks met de ellende van een leegstaand gebouw bovenop de tunnelbak. Dat moeten we niet willen.

De SP wil dat we onze huidige binnenstad verder versterken. Laten we ons eerst op het Stadshart en de Dorpsstraat richten en daarna samen met inwoners en ondernemers uit de stad kijken hoe we de verbinding met het Woonhart kunnen maken.

Raadslid Lennart Feijen “De gemeenteraad stelt wederom de belangen van het kapitaal boven dat van de mensen in de stad. Teleurstellend dat de bezwaren van inwoners en ondernemers niet voldoende serieus worden genomen.Inwoners zitten straks met een verkeersinfarct, parkeerproblemen en milieuschade terwijl het de ondernemers net dat duwtje over de rand naar faillissement kan geven. We hopen dan ook dat bij de verdere uitwerking van dit plan de rest van de gemeenteraad tot inkeer komt dat dit geen goed idee is. Net zoals ook andere rechtse hobby’s in het verleden gestrand zijn. De SP zal er in ieder geval alles aan doen om te zorgen dat dit er niet gaat komen en we een bruisende binnenstad samen met de Zoetermeerders creëren.”