Het nieuwe stadhuisplein, een succes of wederom een mislukking?

7 juli 2016

Het nieuwe stadhuisplein, een succes of wederom een mislukking?

Maandag 4 juli heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorstel om het stadhuisplein opnieuw in te gaan richten. Het huidige stadhuisplein wordt sinds de ophoging met leisteen door een overgroot deel van de inwoners niet als erg positief ervaren. De SP was dan ook verheugd dat er een plan aan zat te komen om het stadhuisplein aan te gaan pakken. Minder enthousiast werd de SP van de plannen die het college presenteerde. We gaan van een verhoogd plein naar een gatenkaas plein. De SP is geen voorstander van de voorgestelde gatenkaas en verwachten dat hiermee het stadhuisplein wederom een mislukking dreigt te gaan worden.

Gelukkig heeft de gemeenteraad niet direct ingestemd met het plan van het college. Er is veel discussie geweest over de gaten, maar helaas bleef een meerderheid van de gemeenteraad toch vasthouden aan in ieder geval enkele gaten in het plein. De partijen die voorstander zijn van de gaten in het plein geven aan dat hiermee het ondergelegen RandstadRail station een stuk veiliger en levendiger zal worden. Het RandstadRail station is voor de SP een station waar mensen komen en gaan en heeft niet direct een verbinding met het stadhuisplein. De gaten vindt de SP om die reden dan ook niet nodig.

De SP heeft uiteindelijk ingestemd met een variant die in ieder geval het aantal gaten in het plein halveert ten opzichte van het originele plan van het college. Hiertoe heeft de SP besloten, omdat anders het plan van het college dreigde door te gaan en het plein daadwerkelijk een gatenkaas was geworden.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Heel goed dat het huidige stadhuisplein op de schop gaat. Niemand heeft ooit zitten wachten op de verhoging die er nu ligt. Je kan er nu gewoon niet veel mee. Het weghalen van de verhoging en een mooie, groene aankleding van het plein had voor de SP meer dan voldoende geweest. De horeca kan van de ruimte gebruik maken om terrassen uit te baten. We zouden dan al een levendig plein hebben gehad waar alle partijen zo naar verlangen. Jammer dat er dan toch weer architectonische aspecten worden toegevoegd aan het plein die wat de SP betreft niet nodig zijn en de kosten voor de aanpak van het plein alleen maar hoger doen laten uitvallen.”