Goedkoper uit met Nationaal Zorgfonds

8 juni 2016

Goedkoper uit met Nationaal Zorgfonds

Foto: SP

Het tijdschrift Spanning, vorige maand onder alle SP-leden verspreid, was geheel gewijd aan dit onderwerp. Het afdelingsbestuur Zoetermeer vindt het idee van een Nationaal Zorgfonds een uitstekend plan. Want er zal geen eigen risico meer bestaan - nu nog € 385 per jaar met de bijna-zekerheid dat dit ieder jaar verder stijgt.

Dat eigen risico is de SP van begin af aan een doorn, zeg maar gerust een balk, in het oog. Het is immers zeer onrechtvaardig om, als je ziek wordt, gestraft te worden met extra rekeningen van de verzekeraars. En dat terwijl je in de meeste gevallen niets aan die ziekte kunt doen. Meestal moeten mensen toch al extra kosten maken bij ziekte, denk aan inkomensderving door niet kunnen werken, bijzondere voeding, extra stookkosten, etc., etc. “Waar moet dat geld dan vandaan komen, als wij het niet meer hoeven te betalen?”, zult u zich misschien afvragen. De SP heeft hiervoor een realistisch en goed doortimmerd plan klaar liggen. De verzeke­rings­­maatschappijen maken nu meer dan een miljard Euro winst per jaar, directies verdienen extre­me bedragen (een Balkenende-norm speel hier geen enkele rol) en de uitgaven aan reclame om mensen te laten overstappen naar een andere verzekeraar zijn gigantisch. Er kan flink het mes in dit zondegeld. Zo wordt al heel veel bespaard. Er komt één Zorgfonds; overstappen naar een andere verzekeraar zal niet meer nodig zijn.

Dit alles natuurlijk als de plannen een meerderheid in het parlement halen. De SP wil daartoe in de komende maanden alle mensen enthousiast maken voor dit idee. Als de bevolking het massaal onderschrijft, zullen ook de meeste politieke partijen hun hun oren hiernaar laten hangen, zeker met het oog op de komende verkiezingen.

Wordt u al een beetje enthousiast over dit plan? Of wilt u er eerst gewoon meer over weten? Kom dan op dinsdag 5 juli a.s. naar de informatieavond over het Nationaal Zorgfonds in onze partijruimte aan de Stadhoudersring 12A te Zoetermeer (aanvang 20.00 uur, zaal open om 19.30). Misschien wordt u zo enthousiast dat u ook wel iets wilt bijdragen aan de verspreiding van dit plan.

Op 13 augustus a.s. staan we met een kraam in het Stadshart als eerste publieke activiteit voor het Zorgfonds. Meer acties zullen volgen.