SP stemt tegen haalbaarheidsonderzoek Holland Outlet Mall

30 maart 2016

SP stemt tegen haalbaarheidsonderzoek Holland Outlet Mall

De SP heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering tegen het voorstel gestemd om € 250.000 aan belastinggeld voor een haalbaarheidsonderzoek van een commerciële vastgoedontwikkelaar te betalen. De SP wil dat de initiatiefnemer zijn eigen onderzoek betaalt.

Het voorstel om € 340.000 aan een haalbaarheidsonderzoek voor een Holland Outlet Mall uit te geven oogstte van links tot rechts veel kritiek. Maar toen de wethouder een beetje korting bedong en een symbolische eigen bijdrage van de initiatiefnemer lospeuterde slikten bijna alle partijen hun kritiek weer in en stemde ze gewoon braaf voor. Nu word er € 250.000 uitgegeven naar een haalbaarheidsonderzoek om 32.000 vierkante meter winkelruimte te bouwen terwijl in het Stadshart de ene na de andere winkel failliet gaat en het gebied te maken heeft met toenemende leegstand.

De SP heeft daarom voorgesteld om eerst de leegstand in het Stadshart tegen te gaan en in overleg te treden over de wenselijkheid en mogelijkheid om in de Passage, of elders in het Stadshart, een outletfunctie te creëren. Zo kan de leegstand verminderd worden, wordt het Stadshart levendiger en zorgen we voor een vitaal binnenstedelijk economisch klimaat. Helaas kon dit voorstel op geen enkele steun van de andere partijen rekenen. Dat is vreemd, want tijdens eerdere behandelingen van het voorstel waren er verschillende fracties die ook voor zo'n soortgelijk voorstel pleiten.

Raadslid Lennart Feijen: “Vanavond wordt maar weer eens duidelijk welke belangen de meeste partijen in deze gemeenteraad werkelijk dienen. Namelijk die van de vastgoedontwikkelaars. En dan nog gaan huilen als je dat benoemt ook! Als SP zetten we graag een constructief en realistisch alternatief neer tegenover het megalomane project van een Holland Outlet Mall, de rechtse hobby van dit college. Dat alternatief is samen met partijen werken aan een levendige binnenstad, met een vitaal economisch klimaat en dat leegstand tegengaat in plaats van creëert. Een alternatief waar iedereen van profiteert in plaats van dat de een zijn dood de ander zijn brood is. Het is jammer dat dit alternatief niet op steun van de gemeenteraad kan rekenen.”