SP Zoetermeer en FNV trappen campagne “Stop Werken zonder loon” af met eerste bedrijfsbezoeken

9 september 2015

De campagne “Stop Werken zonder loon” is in Zoetermeer nu echt begonnen. Op dinsdag 8 september zijn de eerste twee bedrijven bezocht waar gewerkt wordt zonder loon. De komende maanden zullen meer bedrijven bezocht worden waar mensen moeten werken zonder loon en zullen we mensen vragen hun ervaringen met ons te delen en samen met ons actief te worden in de strijd tegen werken zonder loon.

Zowel de SP Zoetermeer als de FNV maken zich al enige tijd sterk voor het stoppen met werken zonder loon en gelijk loon voor gelijk werk. De SP Zoetermeer vraagt hier al enige jaren aandacht voor en doet onderzoek en dient voorstellen in om hier een eind aan te maken en de FNV is hiervoor enige tijd geleden de campagne "Stop Werken zonder loon" begonnen. Daarom is besloten de handen ineen te slaan en samen actie te voeren. De campagne om te stoppen met werken zonder loon in Zoetermeer is begin dit jaar opgezet door de SP Zoetermeer, FNV en mensen in de bijstand die moeten werken zonder loon. Zo is er begin dit jaar een thema-bijeenkomst geweest over werken zonder loon met SP TweedeKamerlid Sadet Karabulut en vice-fractievoorzitter Lennart Feijen en is er gezamenlijk een actieplan ontwikkeld om werken zonder loon in kaart te brengen en actie te voeren om ervoor te zorgen dat er gestopt wordt met werken zonder loon.

De campagne “Stop Werken zonder loon” is begin dit jaar opgezet door de SP Zoetermeer, FNV en mensen in de bijstand die moeten werken zonder loon. Zo is er begin dit jaar een thema-bijeenkomst geweest over werken zonder loon met SP TweedeKamerlid Sadet Karabulut en vice-fractievoorzitter Lennart Feijen. Hierna is er gezamenlijk een actieplan ontwikkeld om werken zonder loon in kaart te brengen en actie te voeren om ervoor te zorgen dat er gestopt wordt met werken zonder loon.

Nu de zomervakantie voorbij is worden de bedrijven bezocht waar ons bekend is dat mensen er werken zonder loon. Dit hebben mensen die daar werken vorig jaar aangegeven op het meldpunt “Werken met behoud van uitkering”. Inmiddels is er met de komst van de Participatiewet het een en ander veranderd en is er nu het meldpunt “Werken zonder loon” waarbij we mensen die werken zonder loon oproepen hun ervaringen met ons te delen. Het meldpunt “Werken zonder loon” is hier in te vullen.

Op basis van de ervaringen die mensen met ons delen weten we welke bedrijven we moeten bezoeken en onder welke omstandigheden mensen daar werken. Hierdoor proberen we een steeds grotere groep mensen actief te krijgen om actie te voeren tegen werken zonder loon en samen met hen voorstellen te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat werk ook echt gaat lonen.

Campagneleider Lennart Feijen: “Dit is pas het begin. De groep mensen die actief wordt in de strijd tegen werken zonder loon wordt steeds groter terwijl de campagne net begonnen is. Aan de poort van bedrijven waar gewerkt wordt zonder loon zullen we mensen vragen om hun ervaringen met ons te delen en zich bij ons aan te sluiten om een einde te maken zonder werken zonder loon. Hiervoor gaan we actie voeren en voorstellen doen. Want er zijn maar twee soorten werk, vrijwilligerswerk of betaald werk. Als er werk is dan dient daar loon voor betaald te worden. Daar gaan we samen met de mensen voor strijden. U gaat van ons horen de komende tijd.”