Er is genoeg voor iedereen

24 juni 2015

Er is genoeg voor iedereen

Foto: SP

Nederland is een rijk land. Toch hebben steeds meer mensen moeite om rond te komen. Slechts een kleine groep is er de afgelopen jaren op vooruit gegaan. De kleine groep van 10 procent rijkste Nederlanders heeft tweederde van onze rijkdom in handen.

Een baas verdient nu gemiddeld 17 keer meer dan een geschoolde werknemer. Kleine ondernemers betalen netjes hun belastingen, terwijl multinationals worden geholpen belasting zoveel mogelijk te ontwijken. Deze grote verschillen willen de meeste Nederlanders helemaal niet. Want het gaat ten koste van onze zorg, ons onderwijs en de andere belangrijke voorzieningen die we samen gebruiken.

In meer gelijke landen leven mensen langer, blijven ze langer gezond en is de criminaliteit lager. De SP wil daarom de verschillen verkleinen. En dat kán. Als de rijkste Nederlanders en de grootste bedrijven hun eerlijke deel van de belastingen gaan betalen, dan kunnen de lasten voor de rest van Nederland omlaag.

Aanstaande zaterdag 27 juni en  zaterdag 4 juli tussen half twaalf en half drie is de Zoetermeerse SP-afdeling in het stadshart te vinden met flyers en kraskaarten. Op die kraskaarten zijn prijzen te winnen zoals een vierkante meter taart.

Raadslid Fred van Elleswijk “Met deze campagne willen we laten zien dat ongelijkheid een politieke keuze is. Als we andere keuzes maken, wordt iedereen daar beter van – ook de allerrijksten die wat meer belasting zullen moeten betalen. Als we mensen enthousiast kunnen maken voor onze alternatieven, kunnen we samen voor verandering strijden.

We voeren deze campagne met iedereen die de huidige verdeling niet eerlijk vindt. De mensen die weinig verdienen en de eindjes aan elkaar moeten knopen, maar ook de tweeverdiener met een hypotheek die onder water staat. Immers, al deze mensen betalen extra belasting omdat de allerrijksten en de multinationals het niet doen. Wij willen deze groepen samenbrengen, omdat ze allemaal gepakt worden.”