Wethouder zegt toe te kijken naar exorbitante huurstijgingen

13 november 2014

Wethouder zegt toe te kijken naar exorbitante huurstijgingen

Tijdens het begrotingsdebat heeft wethouder Kuijper (PvdA) de SP toegezegd dat hij in gesprek zal treden met woningbouwcorporaties over de soms exorbitante stijging van huren wanneer een nieuwe bewoner een huurhuis betrekt. De verschillen lopen soms op tot meer dan € 100 huur in vergelijking met bijvoorbeeld de buren die in eenzelfde huis wonen. De SP ziet graag dat er afspraken worden gemaakt over bijvoorbeeld de maximale stijging van de huur wanneer een huurwoning vrij komt en een nieuwe bewoner deze betrekt.

De SP ontvangt de laatste twee jaar meldingen van mensen die merken dat zij veel meer huur betalen dan hun buren die in eenzelfde huis wonen als zij. De SP ziet een duidelijk verband tussen deze exorbitante stijgingen en de financiële problemen van Vestia. Blijkbaar worden de financiële problemen die veroorzaak zijn door topbestuurders neergelegd bij de gewone huurder. De SP vindt het onjuist dat huurders moeten betalen voor het falen van topbestuurders.

SP Raadslid Fred van Elleswijk: “De huren in de sociale sector stijgen de laatste jaren al flink vanwege allemaal nieuwe wet- en regelgeving. Daardoor worden steeds meer woningen onbetaalbaar voor mensen met een laag inkomen. De flinke stijging van huren die woningbouwcorporaties nu ook nog eens doorvoeren wanneer een woning vrij komt en door een nieuwe bewoner wordt betrokken gaan echt alles te boven. Hier moet hoe dan ook een maximum aan gesteld worden.”.