SP heeft geen woorden voor afschaffen thuiszorg

14 oktober 2014

SP heeft geen woorden voor afschaffen thuiszorg

Na een lang debat heeft een meerderheid van de gemeenteraad in de nacht van 13 op 14 oktober besloten de thuiszorg in Zoetermeer af te schaffen. De SP heeft geen woorden voor het besluit om de thuiszorg af te schaffen. De financiële noodzaak was er niet. Daarnaast zullen er mensen af gaan zien van het zelf inkopen van thuiszorg, omdat dit duurder zal gaan worden. Tot slot zullen tientallen thuiszorgmedewerkers hun baan verliezen. Een zeer kortzichtig besluit, aldus de SP.

Het kabinet wil de komende jaren bijna alle verzorgingshuizen gaan sluiten. Als gemeente zullen wij dan geconfronteerd gaan worden met een grote groep mensen die aangewezen zijn op ieder geval een lichte vorm van ondersteuning om volwaardig deel te nemen aan de samenleving. De thuiszorg is daar de juiste voorziening voor. Alleen de SP, Zó! Zoetermeer, GroenLinks en CU/SGP zagen dit in. Alle overige partijen zijn en blijven van mening dat er bezuinigd moet worden op de thuiszorg.

Een ander zeer negatief gevolg van het besluit om de thuiszorg af te schaffen is de positie van tientallen thuiszorgmedewerkers. Die zullen hun baan gaan verliezen. De gemeente geeft aan de ene kant miljoenen uit om mensen weer aan een baan te helpen, maar aan de andere kant zorgt een besluit als dit ervoor dat er weer tientallen mensen werkloos zullen worden. De SP heeft in dit geval de steun van de PvdA erg gemist. Die partij heeft de gewone hardwerkende medewerker op de werkvloer gewoonweg laten vallen.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “De afgelopen weken hebben wij als SP samen met de FNV, mensen die zorg ontvangen en medewerkers in de zorg alles op alles gezet om te voorkomen dat de thuiszorg in Zoetermeer zou worden afgeschaft. Als SP zijn wij zelfs zo ver gegaan om voorafgaand aan het debat symbolisch de thuiszorg ten grave te dragen door een doodskist naar het stadhuis te dragen en daar een wake te houden voor de thuiszorg. Dit om maar zo confronterend mogelijk aan te geven waartoe de raad mogelijk zou gaan besluiten. Helaas mocht het niet zo zijn. De financiële noodzaak om te bezuinigen is er niet, veel mensen zullen thuiszorg gaan verliezen en tientallen medewerkers zullen hun baan verliezen. Ik zie werkelijk geen enkel pluspunt in het besluit om de thuiszorg af te schaffen. De meerderheid van de gemeenteraad ziet dit blijkbaar wel, maar heeft tijdens het debat niet één voordeel kunnen noemen. Ik was aan het eind van het debat echt sprakeloos. Ik had verwacht dat de gemeenteraad van Zoetermeer verstandiger zou besluiten.”