SP draagt huishoudelijke zorg symbolisch ten grave

13 oktober 2014

SP draagt huishoudelijke zorg symbolisch ten grave

Het college van B&W stelt voor lichte huishoudelijke verzorging te schrappen. Reden hiervoor is dat het rijk de gemeente kort op het beschikbare budget ter uitvoering van alle zorgtaken. De SP vindt dit een onbegrijpelijke beslissing van het college. De SP is van mening dat de bezuiniging helemaal niet hoeft, omdat door eerdere taakstellingen de gemeente inmiddels structureel zoveel geld overhoudt op de huishoudelijke verzorging dat er feitelijk al is voldaan aan de korting die het rijk oplegt. Om een signaal af te geven aan het college en de andere politieke partijen dat dit echt een verkeerd besluit is heeft de SP, voorafgaand aan het debat over de zorg, de huishoudelijke zorg symbolisch ten grave dragen.

Het besluit van het college om de huishoudelijke verzorging af te schaffen is een zeer slechte keuze, omdat binnen enkele jaren ruim driekwart van de verzorgingshuizen zullen gaan sluiten. Het rijk is van mening dat mensen langer thuis moeten blijven wonen. Het besluit van het college zal er toe leiden dat mensen thuis niet de zorg zullen krijgen die zij wel nodig hebben. Daarom pleit de SP ervoor om de huishoudelijke verzorging gewoon te laten bestaan! Den Haag heeft daartoe ook al besloten. We moeten als gemeente niet gaan concurreren op het gebied van de zorg!

Het besluit om de huishoudelijke verzorging te schrappen heeft ook nog eens tot gevolg dat tientallen thuiszorgmedewerkers hun baan zullen gaan verliezen. Er wordt door het college miljoenen uitgegeven om mensen uit de bijstand weer aan het werk te helpen. En vervolgens besluit het college om weer een grote groep mensen werkeloos te maken. Een voor de SP niet te begrijpen besluit.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het is onbegrijpelijk dat het college durft voor te stellen de huishoudelijke verzorging af te schaffen. Het is een relatieve goedkope vorm van zorg die ervoor zorgt dat mensen op een volwaardige manier deel kunnen blijven nemen aan de samenleving. Tevens signaleren de zorgmedewerkers in een vroeg stadium of er eventuele extra vormen van ondersteuning nodig zijn bij een cliënt. Daarnaast zie ik ook nog eens de sluiting van de verzorgingshuizen op ons afkomen. We moeten deze mensen toch een perspectief kunnen bieden dat zij straks ook nog kunnen rekenen op zorg en niet dat zij dit allemaal zelf maar moeten gaan bekostigen of aangewezen zijn op familie, vrienden of buren. Ook de noodzaak van dit besluit is mij niet duidelijk. De gemeente houdt structureel zoveel geld over op het budget voor huishoudelijke verzorging dat de korting van het rijk gewoon op te vangen is. Hooguit moeten er enkele tonnen bij. Maar daarover valt een goed debat te houden! Tot slot sluit het college ook nog eens de ogen voor de vele ontslagen die zullen volgen wanneer de huishoudelijke verzorging komt te vervallen. Kortom, het besluit van het college heeft alleen maar negatieve kanten, waarvan vele mensen de dupe worden!”