SP tegen vorming Metropoolregio

30 september 2014

SP tegen vorming Metropoolregio

De SP heeft niet ingestemd met de manier waarop de Metropoolregio vorm krijgt. De uitwerking is volgens de SP niet democratisch genoeg. De Metropoolregio is een samenwerkingsverband tussen Den Haag, Rotterdam en 22 andere gemeenten in de regio waaronder Zoetermeer. Dit orgaan gaat besluiten nemen over bijvoorbeeld het openbaar vervoer in de regio. Voorheen gebeurde dit in kleiner verband, namelijk het Stadsgewest Haaglanden.

SP-raadslid Ivan Beij erkent dat samenwerking tussen gemeenten in de regio belangrijk is, maar: "Zoetermeer geeft op deze manier wel erg veel zeggenschap weg. De SP is zeker geen tegenstander van een goede samenwerking met buurgemeenten. Echter, met de komst van de Metropoolregio moeten straks 23 andere gemeenten beslissingen nemen die de Zoetermeerse burgers direct of indirect raken zonder dat zij enige vorm van inspraak hebben gehad over de totstandkoming hiervan".

Op dit moment ligt het voorstel met betrekking tot de vorming van de Metropoolregio bij de Eerste Kamer. Beij: "Het is vreemd dat wij nu een keuze gaan maken voor iets waarvan nog helemaal niet zeker is dat het wel door gaat. Wanneer de Eerste Kamer niet akkoord gaat staan wij mooi te kijk. Beter wachten we de beslissing af en voeren we daarna een goed debat met elkaar over bijvoorbeeld het democratisch gebrek aan de Metropoolregio". Mocht de Eerste Kamer akkoord gaan dan is de Metropoolregio vanaf 1 januari 2015 een feit.