SP in actie tegen afbraak zorg

28 september 2014

SP in actie tegen afbraak zorg

Het kabinet wil ouderen langer thuis laten wonen. Daarom zullen binnen enkele jaren 800 van de 1300 verzorgingshuizen gesloten worden. Tegelijkertijd stelt het college van B&W in Zoetermeer voor om de huishoudelijke verzorging af te schaffen. De SP maakt zich grote zorgen over de toekomst van de zorg in Zoetermeer. Kunnen onze ouderen straks nog wel rekenen op zorg? De SP en FNV hebben samenwerking gezocht om deze plannen een halt toe te roepen. Middels een petitie worden mensen gevraagd een signaal af te geven dat de manier waarop de zorg wordt afgebroken zo niet langer kan.

Zaterdag 27 september trokken SP leden eropuit om inwoners van Zoetermeer te informeren over de plannen van het kabinet en het college en vroegen hen tevens de petitie te tekenen. Er  blijkt veel verontwaardiging te zijn voor het feit dat zowel verzorgingshuizen sluiten als de huishoudelijke verzorging dreigt te verdwijnen. Diverse mensen reageerden met de opmerking: “het kan niet én én zijn, het moet óf óf zijn”.

Leden van de SP Zoetermeer voor het verzorgingshuis "De Morgenster".

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Nadat het college van B&W bekend heeft gemaakt dat de huishoudelijke verzorging zal worden afgeschaft zijn de SP en de FNV met elkaar in contact gekomen. Gezamenlijk bundelen wij de krachten om te voorkomen dat de zorg zo wordt afgebroken dat er straks mensen zijn die geen zorg meer ontvangen. Dat het kabinet vindt dat mensen langer thuis moeten blijven wonen, dat is op zich een standpunt waar de SP en de mensen op straat ook nog wel in mee kunnen gaan. Maar als het college van B&W in Zoetermeer vervolgens de huishoudelijke verzorging de das om doet gaan de bezuinigingen echt te ver. Als mensen langer thuis moeten blijven wonen moeten zij kunnen rekenen op goede, professionele zorg. Wij kunnen familie, vrienden en buren niet gaan dwingen om zorg te gaan verlenen. Wat er nu zo mis is met onze verzorgingsstaat begrijp ik echt niet. Waarom moeten partijen als de D66, VVD, LHN en nota bene de grondlegger van de verzorgingsstaat, de PvdA, dit zo nodig de nek om draaien? Een duidelijk antwoord op deze vraag heb ik tot op heden nog niet van hen gekregen. Alleen loze kreten dat de verzorgingsstaat nu eenmaal aan vernieuwing toe is.”

Dit is zeker niet de laatste actie die de SP voert voordat de gemeenteraad op 13 oktober zal spreken over het voorstel van het college om de huishoudelijke verzorging af te schaffen.