SP, CDA en GroenLinks: Investeren in de zorg!

1 juli 2014

SP, CDA en GroenLinks: Investeren in de zorg!

Vanaf 1 januari 2015 wordt de gemeente Zoetermeer verantwoordelijk voor jeugdzorg, werk en inkomen en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Een deel van deze taken voert de gemeente al uit. Daarnaast krijgt de gemeente in 2015 ook taken over van het Rijk. Dit worden ook wel de decentralisaties genoemd. Hiervoor krijgt de gemeente Zoetermeer ook geld van het Rijk, maar dit is aanzienlijk minder dan er nu door het Rijk aan besteed wordt.

De fracties van CDA, SP en GroenLinks in de Zoetermeerse gemeenteraad willen dat de zorg in Zoetermeer ook na 1 januari 2015 goed blijft. Kwalitatief goede zorg leveren met minder geld is een grote uitdaging. Het betekent dat de gemeente op zoek moet naar efficiëntere manieren van werken en slimme, kostenbesparende innovaties. In het hoofdlijnenakkoord hebben de Zoetermeerse coalitiepartijen afgesproken dat de nieuwe taken binnen de gestelde financiële middelen moeten worden uitgevoerd. Ondanks minder financiële middelen mag niemand binnen de gemeente Zoetermeer ‘door het ijs zakken’.

Ook de CDA-, SP- en GroenLinks-fractie vinden dat niemand door het ijs mag zakken. Maar hoe zorgen we daar voor als er in te toekomst minder geld beschikbaar is voor de zorg? Als het aan de oppositiepartijen ligt moet het college van B&W nu actie ondernemen om te voorkomen dat het in de toekomst misgaat. Een gesprek met inwoners van Zoetermeer die gebruik maken van zorg en ondersteuning zou een goed begin zijn, omdat zij vaak het beste weten wat er nodig is en wat de mogelijkheden zijn om zorg beter en misschien ook wel eenvoudiger in te richten. Daarnaast moet de gemeente actief op zoek naar mogelijkheden om meer vrijwilligers enthousiast te maken om een bijdrage te leveren in de zorg en zal zij technologische ontwikkelingen die de zorg efficiënter maken moeten bevorderen.

Tijdens het debat in de gemeenteraad over de resultaten van 2013 bleek dat de gemeente geld had overgehouden op de gebieden zorg & welzijn en sociale voorzieningen. CDA, SP en GroenLinks stelden voor om dit geld te reserveren voor de opvang van de noodzakelijke veranderingen in de zorg. Dat zou het college van B&W slagkracht geven om te innoveren en de kans geven om ondanks minder financiële middelen toch op de toekomst gerichte kwalitatief goede zorg en ondersteuning te bieden aan de Zoetermeerders die dit nodig hebben.

Hoewel de gemeenteraad het nu nog te vroeg vindt om een noodfonds voor de zorg in het leven te roepen, zou het de CDA-, de SP- en de GroenLinks-fractie niet verbazen als daar in het najaar, als alle cijfers bekend zijn, anders over wordt gedacht.