Kosten gehandicaptenparkeerkaart eindelijk eerlijker!

2 juni 2014

Kosten gehandicaptenparkeerkaart eindelijk eerlijker!

In november 2013 heeft de SP een voorstel ingediend om de kosten van de gehandicaptenparkeerkaart transparanter te maken. Zo werden er bijvoorbeeld kosten in rekening gebracht bij de aanvraag van een parkeerkaart als deze werd afgewezen, zonder dat deze kosten ook daadwerkelijk gemaakt werden. Het voorstel werd toen door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen. Vandaag presenteerde het college de uitwerking van het voorstel van de SP. Naast dat de kostenopbouw nu duidelijk is, zijn ook de kosten aanzienlijk lager wanneer een verlenging wordt aangevraagd.

De SP is tevreden met de uitwerking van het voorstel door het college. De kosten voor de gehandicaptenparkeerkaart zijn nu helder en voor iedereen gelijk. Een eerste aanvraag voor een parkeerkaart is wat duurder (€ 123,70), omdat er ook kosten worden gemaakt voor medisch onderzoek. Een verlening is aanzienlijk goedkoper, namelijk € 33,35

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Naast dat het college de kostenopbouw van de gehandicaptenparkeerkaart inzichtelijk heeft gemaakt, is zij ook gekomen met een eerlijkere opbouw van het tarief. Zeker voor mensen die een verlening aanvragen voor de parkeerkaart zijn nu een stuk goedkoper uit. Hoewel ik van mening blijf dat een gehandicaptenparkeerkaart gratis verstrekt moet worden is dit in ieder geval een goede stap in de richting om kosten die gemaakt moeten worden vanwege een beperking of ziekte te verlagen.”