Kermis terug in de binnenstad!

25 juni 2014

Kermis terug in de binnenstad!

Als het aan de SP ligt komt de kermis terug naar de binnenstad. Hiertoe heeft de SP samen met de VVD een voorstel ingediend tijdens de behandeling van de jaarlijkse voorjaarsnota. Volgens de SP hoort een kermis niet aan de rand van een stad, maar in de binnenstad, zoals dat bij de meeste gemeenten ook het geval is. Een kermis in de binnenstad zorg voor levendigheid in de stad.

Naast dat de binnenstad er levendiger van wordt zitten er nog meer voordelen aan. Zo zal de veiligheid op en rond de kermis toenemen en is de kermis goed per openbaar vervoer bereikbaar.

Vroeger vond de kermis in Zoetermeer ook altijd in de binnenstad plaats. Toen was dit nog achter de Dorpsstraat aan de Osylaan. De kermis werd toen druk bezocht en er was meteen aanloop voor de winkeliers in de nabije omgeving. De SP heeft zelf een voorkeur voor het marktplein in het Stadshart, maar in het ingediende voorstel legt de SP zich niet vast aan deze locatie, als het maar ergens in de binnenstad is.

SP raadslid Iván Beij: “De kermis vindt al jaren plaats op de afgelegen plek op het parkeerterrein bij Silverdome. Ook de locatie daarvoor, aan de Zuidweg lag te afgelegen. Een kermis is laagdrempelig vermaak voor jong en oud en hoort niet aan de rand van een stad thuis, maar in de binnenstad. Het college heeft in het recente verleden al eens geprobeerd om de kermis naar de binnenstad te halen. Helaas zonder succes. Met dit voorstel hopen wij het nieuwe college aan te zetten om nogmaals een poging te wagen.”