Nietszeggend hoofdlijnenakkoord

20 mei 2014

Nietszeggend hoofdlijnenakkoord

De SP heeft niet ingestemd met het hoofdlijnenakoord die de nieuwe coalitie van D66, LHN, VDD en PvdA overeen zijn gekomen. Het is voor de SP een nietszeggend stuk, waarmee men alle kanten op kan gaan. Het ontbreekt aan concrete punten waarop de SP het college over vier jaar kan afrekenen.

De SP had graag wat meer concrete punten terug willen zien in het akkoord van de nieuwe coalitie. Zo komen de decentralisaties niet aan de orde in het stuk. Keuzes die worden gemaakt bij de decentralisatie van de zorg staat nog helemaal open. En met een passages als “iedereen krijgt de zorg die nodig is” kan men alle kanten op.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik begrijp goed dat je als coalitie niet alles vast wil leggen in een akkoord. Dan zou je als individuele partij te weinig speelruimte hebben. Maar een akkoord op hoofdlijnen moet toch op zijn minst een bepaalde richting geven. Juist die richting mis ik. Met loze kreten als 'iedereen krijgt de zorg die nodig is' kan ik niet veel. Wat is hierbij bijvoorbeeld leidend? De kosten of de vraag? Een voordeel van een nietszeggend hoofdlijnenakkoord is wel dat wij als oppositie mogelijk meer voorstellen binnen kunnen halen, omdat de coalitiepartijen ook niet gebonden zijn aan afspraken. Maar of dit laatste echt waarheid zal zijn zal de toekomst wel leren!”