Tijd voor ander beleid

20 maart 2014

Tijd voor ander beleid

De SP is blij met de winst die zij behaald heeft. Een winst van bijna 4% en een extra raadszetel voor de komende vier jaar is een mooie beloning voor de actieve inzet van de tientallen vrijwilligers die de afgelopen 4 jaar samen met de inwoners gestreden hebben voor goede verpleegzorg, behoud van voorzieningen zoals de bouwspeelplaats en het zwembad en voor meer betaalbare woningen in Zoetermeer. Drie van de vijf huidige coalitiepartijen hebben verloren, waarvan de VVD en de PvdA de grootste verliezers zijn. Dit vraagt om een ander beleid.

Gelet op de uitslag van de verkiezingen verwacht de SP in ieder geval dat inwoners meer zeggenschap gaan krijgen over het beleid dat de gemeente gaat voeren, een speerpunt dat bij zowel de SP als de grote winnaar D66 hoog in het vaandel staat. Daarnaast zal het zorgbeleid socialer gaan worden. Iedereen moet de zorg kunnen krijgen die men nodig heeft, woorden die ook D66 tijdens de verkiezingen meerdere keren heeft geuit. De SP wacht de uitnodiging van D66 lijsttrekker Robin Paalvast met smart af om te gaan kijken of het mogelijk is een sociaal alternatief op te stellen voor Zoetermeer.

Lijsttrekker Daniël Westhoek: “Niet alleen de afgelopen paar maanden, maar de afgelopen vier jaar hebben tientallen vrijwilligers van de SP gestreden voor goede zorg, een sociaal beleid in de stad, betaalbare woningen en behoud van voorzieningen. Deze inzet is nu beloond met winst. Een resultaat waar ik alleen maar trots op kan zijn. D66 is nu aan zet. Kijkende naar de uitslag van de verkiezingen, waarbij sprake is van verlies van drie van de vijf coalitiepartijen, is het duidelijk dat het tijd is voor ander beleid. Ik ga daarom graag namens de SP het gesprek aan met D66 om te kijken of wij samen dat andere beleid, een sociaal alternatief voor Zoetermeer, kunnen gaan realiseren.”