h

SP pleit voor compensatieregeling Randstadrail

18 februari 2014

SP pleit voor compensatieregeling Randstadrail

Afgelopen maandag heeft de SP Zoetermeer tijdens de commissie Stad de wethouder van Verkeer en Vervoer in Den Haag aan de tand gevoeld over de aanhoudende problemen met de Randstadrail. Hoewel het Stadsgewest Haaglanden en HTM werken aan een oplossing neemt de wethouder de problemen die de reiziger ondervindt onvoldoende serieus.

Zowel de wethouder Verkeer en Vervoer van Den Haag, Peter Smit, als de directie van de HTM kwamen tekst en uitleg geven over de aanhoudende problemen met de Randstadrail en welke acties momenteel worden uitgevoerd om de dienstverlening te verbeteren. De commissie had echter de gelegenheid om maar één vraag te stellen en een politiek statement te maken. Volstrekt onvoldoende om deze problemen serieus op te lossen.
De SP heeft onder andere een compensatieregeling voor reizigers geëist.
Commissielid Lennart Feijen: “Iedereen die met de Randstadrail reist of met de Randstadrail moest reizen, maar dat door een storing of ernstige vertraging niet kon, moet zijn of haar reiskosten volledig vergoed krijgen. Ook vervangend vervoer als gevolg van een ernstige storing of vertraging dient gratis aan de reiziger worden aangeboden.”
 
De wethouder zag dit niet zitten en vond het maar lastig, leverde administratief gedoe op en hij vroeg zich af wie dat zou betalen. Dat kan volgens de SP prima door een malusregeling waarbij HTM wordt afgerekend indien zij de afgesproken resultaten niet halen. Nu staat er geen enkele sanctie op het niet nakomen van de afspraken. Voor de HTM dan, als je als reiziger je afspraak niet nakomt kan je wel op een fikse boete rekenen. De SP wil dat dit ook voor de HTM gaat gelden.
 
Daarnaast heeft de SP gepleit voor het op zicht rijden, het handmatig bedienen van de wissels, gekoppelde voertuigen en ombouw van de Randstadrailvoertuigen zodat zij ook mechanisch bestuurd kunnen worden. Zo komt in het geval van een storing of calamiteit in ieder geval niet alles stil te staan. Ook de rest van het wensenlijstje van de SP op het gebied van de Randstadrail hebben we onder de aandacht gebracht.
 
Wat de SP betreft zijn dit volstrekt redelijke eisen waaraan de HTM moet voldoen en zij zouden ook in staat moeten zijn dit te implementeren. Mocht de HTM daar niet toe in staat zijn moet de gemeente Zoetermeer de lijn tot aan Den Haag Centraal dan maar zelf gaan exploiteren.
 
Ondanks de onwelwillende houding van de wethouder Verkeer en Vervoer van Den Haag om een compensatieregeling voor reizigers in te stellen zal de SP zich samen met GroenLinks en de PvdA zich ervoor inzetten dat die compensatieregeling er toch gaat komen. Anders moeten we andere middelen inzetten om te zorgen dat het Stadsgewest Haaglanden de problemen van de reizigers serieus gaat nemen.

U bent hier