Raad zet burger meer buitenspel

3 februari 2014

Raad zet burger meer buitenspel

Een meerderheid van de raad heeft ingestemd met het verdere proces om te komen tot een zogenaamde Metropoolregio. Dit gaat één grote samenwerking worden van alle gemeenten die nu vallen onder de regio Haaglanden en Rijnmond. De SP is altijd tegen deze samenwerking geweest, omdat het ontbreekt aan iedere vorm van democratie. De gemeenten Den Haag en Rotterdam gaan het voor het zeggen krijgen in dit samenwerkingsverband waar afgevaardigden van alle gemeenten zitting in hebben. De SP is van mening dat de provincie het aangewezen orgaan is om onder andere te beslissen over het openbaar vervoer in de regio. In de provincie zitten tevens door de burger gekozen volksvertegenwoordigers. Dat is wat de SP betreft het enige juiste orgaan. Door in te stemmen met de vorming van een Metropolregio zet de raad de burger meer buitenspel.

Raadslid Jan Velner: “De verkiezingsprogramma's staan momenteel vol met het meer betrekken van burgers bij plannen. Ik kan dan ook niet begrijpen dat deze zelfde politieke partijen in kunnen stemmen met een ondemocratisch orgaan als de Metropoolregio. In dit orgaan hebben geen leden zitting die direct door de burgers zijn gekozen. Daarnaast zijn er momenteel veel problemen met de RandstadRail. Wij lopen nu al tegen het probleem aan dat wij hier naar het Stadsgewest Haaglanden, nu nog verantwoordelijk voor de RandstadRail, weinig voor elkaar krijgen. Dat zal straks met de Metropoolregio alleen maar erger worden. De verantwoordelijkheid kan veel beter bij de provincie worden neergelegd.”