Randstadrail faalt, de maat is vol!

27 januari 2014

Randstadrail faalt, de maat is vol!

Donderdagochtend was er voor de zoveelste keer sprake van een ernstige verstoring van de Randstadrail. De reistijd naar Den Haag liep op tot meer dan anderhalf uur. De SP heeft haar vertrouwen in HTM en Haaglanden bij de vorige reeks van storingen opgezegd, helaas kon de partij toen niet op een meerderheid in de gemeenteraad rekenen om dit standpunt te ondersteunen.

De SP doet regelmatig verbetervoorstellen om de lijn betrouwbaarder te maken. Zo hebben we in het verleden moties ingediend om "op zicht rijden" mogelijk te maken, medewerkers wissels met de hand te laten bedienen en de voertuigen om te bouwen zodat deze mechanisch in plaats van computergestuurd bediend worden.

De VVD vraagt vrijdag in schriftelijke vragen of het mogelijk is de wissels handmatig te laten bedienen bij storingen. Ja dat is mogelijk, dat gebeurt namelijk al meer dat 100 jaar. De vragen van de VVD zijn niets meer dan ontroerende krokodillentranen in verkiezingstijd. Een motie van de SP om precies dit te realiseren werd vorig jaar nog door de VVD weggestemd.

Wat de SP betreft is de maat vol. De SP wil de verantwoordelijken van HTM en Haaglanden op het matje en eisen met onmiddellijke ingang een boetebeding, compensatie voor reizigers, handbediening van wissels en op zicht rijden indien noodzakelijk. Als aan deze voorwaarden niet voldaan wordt gaat de gemeente Zoetermeer wat ons betreft de lijn tot Den Haag centraal zelf exploiteren.

Binnenkort spreekt de raad op verzoek van de SP over de problematiek rondom de RandstadRail.