Transparantere berekening gehandicapten parkeerkaart

7 november 2013

Transparantere berekening gehandicapten parkeerkaart

Wanneer iemand een gehandicapten-parkeerkaart aanvraagt bij de gemeente Zoetermeer dan moet hiervoor € 114,- betaald worden. Ongeacht of de gehandicaptenparkeerkaart wordt toegekend of niet is de aanvrager dit bedrag kwijt. De SP vindt dat de kosten voor de berekening van een gehandicaptenparkeerkaart transparanter moet en de aanvrager alleen maar betaald voor de kosten die gemaakt worden. In het geval van een afwijzing is iemand dan minder geld kwijt dan nu het geval is.

In de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zitten twee kostencomponenten, namelijk de kosten voor een medische keuring en de kosten die de gemeente maakt voor het verwerken en vervaardigen van de gehandicaptenparkeerkaart. Het ligt voor de hand dat wanneer iemand een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt en deze wordt afgewezen hij of zij alleen betaald voor de medische keuring. De SP hoop met dit voorstel de kosten transparanter en eerlijker te maken.

Het liefst ziet de SP dat het aanvragen en verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart geheel kosteloos is. Er mogen wat de SP betreft geen financiële drempels worden opgeworpen om dergelijke voorzieningen aan te vragen. Er zijn gemeenten waar dit inderdaad gratis is, zoals in de buurgemeente Pijnacker-Nootdorp. Een voorstel van de SP om de gehandicaptenparkeerkaart gratis te maken sneuvelde echter eerder in de gemeenteraad. Daarom komt de SP nu met het voorstel om de kosten inzichtelijker te maken.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Mensen zijn verontwaardigd als zij horen dat zij de kosten voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kwijt zijn, ongeacht de uitkomst van de aanvraag. Ik kan mij dat goed voorstellen. In eerste instantie heb je ook het gevoel dat je voor iets betaald wat je vervolgens niet krijgt. Het liefst zou ik zien dat dit gratis is, maar een eerder voorstel hiervoor haalde niet de meerderheid. Door de kosten voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart inzichtelijker te maken begrijpen mensen ook beter uit welke kosten de aanvraag is opgebouwd. Dit zal zeker op meer sympathie kunnen rekenen.”