SP stemt niet in met begroting

13 november 2013

SP stemt niet in met begroting

De SP heeft niet ingestemd met de begroting voor 2014. Hoewel de begroting financieel sluitend is kan de SP zich niet vinden in de flinke bezuinigingen op het budget voor de sociale werkplaats en het participatiebudget. Ook staat de SP niet achter het leisure beleid van het college. De stad heeft volgens de SP meer te bieden dan een paar recreatiebedrijven. De SP ziet liever een ambitie waarbij de gemeente ernaar streeft een volwaardige ICT stad te zijn of een stad waar duurzaamheid hoog op de agenda staat.

Tijdens de behandeling van de begroting heeft de SP vooral aandacht gevraagd voor de mensen die hard geraakt worden door de financiële crisis, de mensen met een relatief laag inkomen. De SP heeft onder andere voorgesteld om de ZoetermeerPas te gaan verstrekken aan gezinnen tot 130% van het bijstandsniveau. Het college heeft in ieder geval al overgenomen dat de ZoetermeerPas verstrekt zal gaan worden aan gezinnen tot 120% van de bijstandsnorm. Het college gaat nu onderzoeken dit verhoogd kan worden naar 130% van de bijstandsnorm.

De afname van het aantal betaalbare huurwoningen heeft de SP eveneens weer onder de aandacht gebracht. Niet alleen de massale verkoop van sociale woningen door Vestia brengen grote schade toe aan het aantal beschikbare huurwoningen, ook de sloop van diverse flats in de wijk Palenstein dragen hieraan bij. De SP was en blijft tegen de sloop van de flats in Palenstein. Renovatie lost de problemen op die er momenteel zijn met de woningen. Inzet van onder andere wijkteams bestaande uit medewerkers van diverse hulpverleningsinstanties kunnen de problemen op straat oplossen.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Zelfs in deze tijd van bezuinigingen weet het college een begroting te presenteren die netjes sluitend is. Dat is een mooie prestatie. Alleen de keuzes die het college maakt om de begroting sluitend te krijgen zijn niet de onze. In een tijd dat het aantal werklozen stijgt ga je niet snijden in budgetten om mensen aan een baan te helpen of het budget om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hun mogelijkheid tot werk ontnemen door te gaan bezuinigen op het budget van de sociale dienst. Ook houdt het college nog steeds vast aan de leisure ambitie, terwijl de SP veel meer waarde ziet in een Zoetermeer dat ernaar streeft een volwaardige ICT stad te zijn of een stad dat duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan. Daarom hebben wij tegen de begroting voor komend jaar gestemd.”