Snel een alternatief voor vrachtverkeer Nutricia

19 november 2013

Snel een alternatief voor vrachtverkeer Nutricia

Maandag 18 november sprak de commissie samenleving over het bestemmingplan voor het gebied waar Nutricia is gevestigd. Het nieuwe bestemmingsplan bevat nauwelijks wijzigingen ten opzichte van het huidige bestemmingsplan. Een enkele wijziging is dat Nutricia op bepaalde delen op haar terrein iets hoger mag bouwen, met name aan de kant van de snelweg. De SP mist echter een belangrijk onderdeel in het nieuwe bestemmingsplan, namelijk een andere ontsluiting van het vrachtverkeer.

In december 2004 heeft voormalig SP raadslid Ed Sanders al eens een plan gepresenteerd om het vrachtverkeer van Nutricia via de Oostweg te leiden door het bedrijventerrein Rokkehage. Daardoor zou het vrachtverkeer voor Nutricia en Rokkehage/Zoeterhage niet meer via de Bleiswijkseweg en het Dorp hoeven te rijden. Nu, bijna 10 jaar later, is er nog steeds niets verandert aan de situatie en zijn er helaas al meerdere ongelukken te betreuren waarvan in 2009 één met dodelijke afloop.

De SP betreurt het dat het college voorstelt om een alternatieve ontsluiting van het vrachtverkeer pas in een volgend bestemmingsplan op te nemen. Wel gaf het college aan nog in december 2013 met mogelijke alternatieve te komen voor ontsluiting van het vrachtverkeer voor Nutricia, dus na de vaststelling van het bestemmingsplan. Als het alternatief van het college leidt tot wederom aanpassing van het bestemmingsplan zal de mogelijke alternatieve route voor het vrachtverkeer pas eind volgend jaar gerealiseerd kunnen worden.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Een gemiste kans van het college om een alternatieve ontsluiting van het vrachtverkeer van Nutricia te realiseren. Dit had natuurlijk meegenomen moeten worden met het nu voorliggende bestemmingsplan voor het gebied van Nutricia. De SP heeft er in 2004 al aandacht voor gevraagd en zeker sinds het dodelijk ongeval in 2009 dringen veel bewoners van de Eerste Stationsstraat ook aan op een alternatieve route voor het vrachtverkeer van Nutricia. Jammer dat het college ervoor heeft gekozen pas na het bestemmingsplan met alternatieven te komen. Dat zorgt er alleen maar voor dat de realisatie van een alternatieve route van het vrachtverkeer weer voor een jaar wordt uitgesteld.”