Inwoners moeten agenda raad kunnen bepalen

26 november 2013

Inwoners moeten agenda raad kunnen bepalen

Naar aanleiding van een ingediend burgerinitiatief van “Wij Zijn Zoetermeer” heeft de raad de afgelopen paar maanden flink gedebatteerd over het betrekken van inwoners bij plannen van de gemeente. Hieruit is onder andere gekomen dat bij ieder plan het streven is om te komen tot de hoogst mogelijke vorm van participatie. Dit houdt in dat voorstellen samen met de inwoners tot stand komen, ook wel coproductie genoemd. Dit heeft de volledige steun van de SP. De SP wilde echter nog een stap verder. De SP is van mening dat de inwoners ook de agenda van de raad moeten kunnen bepalen. Daarom heeft SP een voorstel ingediend om eens per kwartaal samen met inwoners te spreken over onderwerpen die ook zelf de inwoners zijn aangedragen. Dit voorstel is door een meerderheid van de gemeenteraad aangenomen.

Inwoners hebben momenteel wel de mogelijkheid om mee te praten tijdens een commissievergadering. Het onderwerp is dan echter al bepaald. Er zijn echter ook vaak insprekers in de raad die inspreken over een onderwerp waar de raad vervolgens nooit meer over spreekt. De inspreker krijgt dan per brief een antwoord en daarmee is het afgesloten. De SP wil echter dat de inwoners zelf ook onderwerpen kunnen aandragen om samen met raadsleden over te spreken, die eventueel zelfs kunnen leiden tot raadsbesluiten.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek: “Dit voorstel, wat overigens ook voor een deel werd voorgesteld door vertegenwoordigers van 'Wij Zijn Zoetermeer', zorgt ervoor dat inwoners zich niet alleen via het spreekrecht kunnen richten tot de gemeenteraad, maar ook een dialoog of zelfs een debat aan kunnen gaan. En ik sluit niet uit dat dit zo af en toe ook kan leiden tot een raadsbesluit. Inwoners hebben goede ideeën, maar deze bereiken de raad maar zelden. Ik ben blij dat een meerderheid van de gemeenteraad dit voorstel van de SP heeft gesteund. Nu kunnen de inwoners ook echt de agenda van de raad gaan bepalen!”