Behoud de nachtapotheek

6 juli 2013

Behoud de nachtapotheek

Per 1 augustus 2013 zal de nachtapotheek bij het Lange Land Ziekenhuis tussen 24:00 en 8:00 gesloten zijn. Zoetermeer, een stad met ruim 120.000 inwoners verliest hiermee een belangrijke voorziening. Door middel van een petitie wil de SP de zorgverzekeraars oproepen om hun besluit te herzien. De SP roept iedereen die voor behoud van eerstelijnsgezondheidszorg is op de petitie te tekenen.

Reden van de sluiting is een beslissing van de zorgverzekeraars om de nachtapotheek niet meer te financieren. Om de nachtapotheek open te kunnen houden is jaarlijks € 150.000 nodig. De SP vindt het besluit van de zorgverzekeraars, die in 2012 nog ruim 1,4 miljard winst maakten, ongewenst. Het is een verschraling van het aanbod van zorg.

Miljardenbesparingen in de zorg zijn mogelijk zonder eerstelijnszorg als een nachtapotheek aan te tasten: zorg dient een overheidstaak te zijn met medewerkers in dienst van de overheid, dus iedereen die werkzaam is in de zorg werkt onder de Balkenende-norm; daadwerkelijke bestrijding van miljardenfraude met zorgnota's; goedkopere medicijnen en wegsnijden van overbodige managementlagen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: "Vorig jaar maakten de zorgverzekeraars nog ruim 1,4 miljard euro winst. En dan is er nu geen geld om een belangrijke voorziening als een nachtapotheek open te houden? De afbraak in de zorg wordt ieder jaar erger. Dit is pas het begin van de uitholling van de eerstelijnszorg in Zoetermeer. Nu is het de nachtapotheek, volgend jaar de spoedeisende hulp en het jaar erop het hele ziekenhuis. Het is tijd dat de afbraak van de zorg stopt. Ik hoop dat veel mensen de petitie zullen tekenen. In overleg met andere SP afdelingen, waar ook sprake is van afbraak van de zorg, zullen we de petitie uiteindelijk aan gaan bieden aan de zorgverzekeraars."