Ondersteun de minima

27 juni 2013

Ondersteun de minima

Tijdens het jaarlijkse voorjaarsdebat, waar de eerste keer gesproken wordt over de begroting van 2014 en verder, heeft de SP opgeroepen om mensen die rond moeten komen van een minimuminkomen extra te ondersteunen. De aanhoudende economische crisis heeft ertoe geleid dat er steeds meer mensen rond moeten komen van een minimuminkomen, steeds meer mensen aankloppen bij de voedselbank en inmiddels enkele honderden kinderen in Zoetermeer opgroeien in armoede. De SP stelt onder andere voor om de inkomensgrens voor de langdurigheidstoeslag te verhogen van 100% naar 110% van de bijstandsnorm. Daarnaast ziet de SP graag dat er wordt afgezien van de leisureambities van de gemeente Zoetermeer en het geld en energie te steken in banen in de ICT, zorg, horeca en beveiliging. Dat zijn voor Zoetermeer kansrijke beroepsgroepen.

De SP heeft zich de laatste jaren al zeer kritisch uitgelaten over de leisureambities van de gemeente Zoetermeer. Van alle positieve verhalen, zoals het volbouwen van het Van Tuyllpark met toeristische trekpleisters en de werkgelegenheid die dit met zich meebrengt, is na enkele jaren nog weinig terecht gekomen. Wel heeft de gemeente inmiddels enkele miljoenen gestoken in de mogelijke realisatie hiervan. Geld dat volgens de SP veel beter gebruikt had kunnen worden om mensen weer aan een baan te helpen in de ICT, zorg, horeca of beveiliging.

De SP heeft tevens het college opgeroepen met een actieplan te komen om de tijd van aanvraag van schuldhulpverlening tot het daadwerkelijk toewijzen van schuldhulpverlening te verkorten. De SP ontvangt steeds meer klachten dat het lang, soms wel enkele maanden, duurt voordat schuldhulpverlening wordt toegewezen. In sommige gevallen is hulp dan al te laat, omdat mensen dan al uit huis zijn gezet.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Voor de SP was het nu echt tijd om in te zetten op ondersteuning van mensen die rond moeten komen van een minimuminkomen. De crisis raakt deze groep erg hard. Vooral het aantal kinderen dat in Zoetermeer opgroeit in armoede zien wij stijgen. Net zoals vele andere partijen wil ook de SP graag mensen aan het werk helpen. Wij geloven echter niet dat de banen te vinden zijn in de leisure sector. Zoetermeer is juist sterk op het gebied van ICT, zorg, horeca en beveiliging. Wat de SP betreft worden dit de sectoren waar de gemeentelijke re-integratie zich gaat richten.”