SP steunt personeel gevangenis

26 april 2013

SP steunt personeel gevangenis

Donderdag 25 april demonstreerde het gevangenispersoneel uit onder andere Zoetermeer in Den Haag tegen de plannen van staatssecretaris Teeven om diverse gevangenissen te sluiten. Als de plannen van de staatssecretaris doorgaan dan sluiten er niet alleen gevangenissen, ruim 3.700 medewerkers zullen tevens ontslagen worden. De SP afdeling Zoetermeer steunt het gevangenispersoneel uit Zoetermeer, waar de gevangenis ook gesloten zal gaan worden.

Niet alleen de veiligheid zal onder druk komen te staan door de plannen van de staatssecretaris, de plannen hebben ook nog eens een zeer negatief effect op de werkgelegenheid. Alleen in Zoetermeer gaat het al om ongeveer honderd banen.

Uit beantwoording van schriftelijke vragen heeft de SP inmiddels begrepen dat het college van B&W ook niet blij is met de plannen van het kabinet. Het college schuift naar mening van de SP de verantwoordelijkheid echter te gemakkelijk af op de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarom zal de SP binnenkort een voorstel indienen in de gemeenteraad om het college op te roepen protest aan te tekenen tegen het besluit van de staatssecretaris.