Investeren in mensen, niet in steen

8 april 2013

Investeren in mensen, niet in steen

Maandag 8 april sprak de gemeenteraad over het verbouwen van het Stadhuis. Doordat de gemeente Zoetermeer van een groeigemeente naar een beheergemeente gaat zullen er de komende jaren minder ambtenaren werken bij de gemeente Zoetermeer. Hierdoor zullen delen van het stadhuis leeg komen te staan. Het stadhuis heeft tevens een energielabel G, wat indruist tegen de duurzaamheidsdoelstelling van de gemeente Zoetermeer. Het college, onder aanvoering van burgemeester Aptroot, wil dan ook graag het stadhuis gaan verbouwen. Zij hebben hier ruim 21 miljoen euro voor over. De SP onderschrijft de aanleiding van het voorstel om het stadhuis te verbouwen, maar de SP ziet tevens een volgende bezuinigingsgolf aankomen. Daarom heeft de SP voorgesteld om nu te investeren in mensen en niet in steen.

Dat het zonde is als er delen van het stadhuis leeg komen te staan begrijpt de SP volledig, ook ziet de SP het energielabel van het stadhuis graag richting A gaan in plaats van het huidige G. Echter, de investering om het stadhuis te verbouwen is wat de SP betreft momenteel een veel te hoog bedrag en het levert de gemeente in het gunstigste geval een jaarlijks voordeel op van € 150.000. De investering is dus pas na 140 jaar weer terugverdiend. Op hetzelfde moment krijgt de gemeente te maken met bezuinigingen van het rijk, zoals het schrappen van het budget voor huishoudelijke verzorging en komt er nog tal van AWBZ gerelateerde zorg richting de gemeente. Ook ziet de SP de werkloosheid in Zoetermeer langzaam toenemen.

De SP heeft daarom aangegeven momenteel niet te willen investeren in het verbouwen van het stadhuis. De investering weegt momenteel niet op tegen de opbrengst. Als de gemeente Zoetermeer niet geconfronteerd zou worden met bezuinigingen dan had het misschien een mooi voorstel geweest. Maar nu is al het beschikbare geld nodig voor het kunnen blijven leveren van goede zorg en het helpen van mensen naar een baan. Daarom stelt de SP dat er nu niet geïnvesteerd moet worden in steen, maar in mensen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het verbouwen van het stadhuis is een goed doordacht plan van het college, maar op het verkeerde moment gebracht. Een dergelijk voorstel in tijden dat er nog steeds bezuinigd moet worden op voorzieningen van de inwoners kan gewoonweg niet mijn instemming krijgen. Ik kan het plan bijvoorbeeld niet verkopen aan een mevrouw van 71 die over twee jaar haar thuishulp kwijt gaat raken door de bezuinigingen in de zorg. Het college moet het plan in de ijskast zetten en het eruit halen wanneer het financieel weer beter gaat. Dan wil ik graag spreken over het verduurzamen van het stadhuis en het mogelijk realiseren van sociale woningen in de huidige stadhuistoren.”