SP doet niet mee aan poppenkast

18 maart 2013

SP doet niet mee aan poppenkast

Het broeide al even tussen de partijen van de coalitie en de oppositie. Vanavond stonden zij echter scherp tegenover elkaar. Vorig jaar tijdens de begroting wilde een meerderheid van de gemeenteraad nog voor het voorjaarsdebat, het debat waarin de kaders voor de begroting van het volgend jaar worden vastgesteld, met het college van gedachten wisselen over de bezuinigingen, zowel landelijk als gemeentelijk. Op advies van de griffier (ondersteuner van de raad) moest het onderwerp zowel besproken worden in een commissie als in een raadsvergadering. In een commissievergadering kan er namelijk formeel niets besloten worden of iets meegegeven worden aan het college. Vier van de vijf coalitiepartijen, te weten VVD, CDA, LHN en D66, waren op voorhand niet bereid een bespreking in de raad toe te staan. De vier partijen willen de oppositie gewoonweg de mond snoeren. De SP weigert aan deze poppenkast mee te doen en verliet de vergadering dan ook.

De vier partijen geven als argument dat er momenteel te veel onzekerheid is om op voorhand al besluiten te gaan nemen. De SP ziet ook wel dat het huidige kabinet niet echt veel duidelijkheid verschaft in het te voeren beleid. Dat neemt niet weg dat er op gemeentelijk niveau een aantal belangrijke keuzes gemaakt moeten gaan worden. Het huisvestingsbeleid zal onder druk komen te staan, wat heeft dit bijvoorbeeld voor gevolgen voor de ambitie om leegstaande kantoren te transformeren tot betaalbare woonruimten voor jong en oud? De AWBZ gaat naar de gemeente en bezuinigingen in de zorg zitten er hoe dan ook aan te komen. Hoe gaan we de zorg opvangen als straks de thuiszorg verdwijnt? En onze sociale werkplaats, waar enkele honderden Zoetermeerders in een veilige omgeving werkzaamheden verrichtten. Die moet binnen een aantal jaar haar deuren sluiten. Wat gaat er met deze mensen gebeuren? En de kunst en cultuur sector? Moet het CKC straks haar deuren gaan sluiten omdat er een stadsforum moet komen? Kortom, meer dan voldoende onderwerpen om niet alleen een uurtje met elkaar in commissieverband over te spreken, maar ook om het college in een raadsvergadering zaken mee te geven om nader uit te werken, bijvoorbeeld voor het voorjaarsdebat.

Fractievoorzitter Daniël Westhoek heeft aan het begin van de vergadering gevraagd welke partijen vasthouden aan hun de-agenderingsverzoek van het onderwerp. De PvdA gaf aan ruimte te willen bieden om het onderwerp ook te bespreken in de raad. De VVD, CDA, LHN en D66 bleven echter bij hun standpunt, waardoor er nog steeds een meerderheid was om het onderwerp niet in de raad te bespreken. De SP fractie stapte daarop op, omdat zij geen toegevoegde waarde zag in een uurtje praten over onderwerpen waar vervolgens niets mee gedaan zal worden. De fracties van ZO! Zoetermeer, ChristenUnie/SGP en TROTS volgden het voorbeeld van de SP en verlieten ook de vergadering.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik begrijp best dat er nog veel onduidelijk is. Het huidige kabinet is alles behalve duidelijk in haar beleidskeuze. En de keuzes die Rutte II maakt heeft tot op heden alleen maar negatieve gevolgen gehad voor gemeenten. Dus het toekomstbeeld ziet er inderdaad niet rooskleurig uit. Echter zijn er genoeg onderwerpen waarover al wel duidelijk politieke keuzes gemaakt kunnen worden. Er moet echter wel de gelegenheid worden geboden om die politieke keuzes te maken. De reglementen van de raad zijn hierin duidelijk, in een commissievergadering kunnen geen besluiten worden genomen, dat moet in een raadsvergadering gebeuren. En als een raadsvergadering mij ontnomen wordt dan wens ik ook niet voor spek en bonen mee te doen aan een poppenkast waarbij we, nadat het gordijntje van de poppenkast weer gesloten is, overgaan tot de orde van de dag.”