SP blij met afspraken woningbouwcorporaties

19 maart 2013

SP blij met afspraken woningbouwcorporaties

Het heeft twee jaar geduurd, maar in april worden nieuwe prestatieafspraken getekend door de gemeente en de woningbouwcorporaties De Goede Woning, Vestia en Vidomes. Het is van groot belang dat er prestatieafspraken bestaan tussen de gemeente en de woningbouwcorporaties. De afspraken gaan met name over het woningaanbod in Zoetermeer en de leefbaarheid in de wijken. De SP is blij dat er na twee jaar onderhandelen nieuwe afspraken op tafel liggen.

Ondanks de goede afspraken, waaronder de intentie om de komende jaren betaalbare jongerenwoningen te realiseren, mist de SP één belangrijk punt in de afspraken tussen de gemeente en de woningbouwcorporaties. De SP had ook graag gezien dat er afspraken waren gemaakt op het gebied van preventie. De SP wordt regelmatig geconfronteerd met huisuitzettingen, waar huurschuld de voornaamste oorzaak is. In veel van de gevallen had een huisuitzetting niet plaats hoeven vinden als er vroegtijdig een budgetcoach was ingeschakeld. De SP vindt het jammer dat er op dit punt geen afspraken zijn gemaakt, ondanks een in 2010 door de gemeenteraad aangenomen voorstel van de SP op dit punt.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Gelet op de onrust die er de laatste maanden heerst rondom de sociale huursector ben ik blij dat er uiteindelijk nieuwe prestatieafspraken zijn opgesteld die de gemeente en de woningbouwcorporaties in april zullen gaan ondertekenen. Persoonlijk had ik niet meer verwacht dat de afspraken nog deze zittingsperiode van het college getekend zouden worden. Dus een goede ontwikkeling, zeker gelet op het feit dat men de intentie heeft om het aantal jongerenwoningen te gaan uitbreiden. Ik vind het wel een gemiste kans dat er geen afspraken zijn gemaakt over preventief beleid om huisuitzettingen te voorkomen. De praktijk wijst uit dat preventieve maatregelen, zoals een budgetcoach, nodig zijn. Hiermee kan veel leed voorkomen worden. Maar de noodzaak hiervan zal ik tijdens persoonlijke gesprekken met vertegenwoordigers van de woningbouwcorporaties nog wel duidelijk maken.”