SP: Privatisering SBU kennelijk van de baan

8 november 2012

SP: Privatisering SBU kennelijk van de baan

De privatisering van de gemeentelijke afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) is kennelijk van de baan. Die conclusie trekt de SP na herhaalde lezing van de gemeentelijke begroting voor 2013. Daarin staat geen bezuiniging voor de privatisering ingeboekt.

“Volgens het college van B&W kan er tonnen per jaar worden bezuinigd door de afdeling SBU naar de markt te brengen, maar in de begroting voor 2013 staat geen enkele bezuiniging ingeboekt”, heeft SP-fractievoorzitter Daniël Westhoek vastgesteld. Hij heeft het college daarom gevraagd of het afziet van de privatiseringsoperatie. De SP heeft zich vanaf het begin gekeerd tegen het naar de markt brengen van de afdeling omdat niet is aangetoond dat het tot besparingen leidt, maar wel de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers verslechtert.

Westhoek: “Het college doet al sinds de eerste voorstellen tot privatisering vaag over de te behalen besparing. Tot op heden is er gesproken in termen van prognoses en aannames. Maar op basis daarvan kan de gemeenteraad geen goed oordeel vellen. Dat kan alleen maar wanneer er sprake is van zekerheden, zowel in de mogelijke besparing als in de situatie van de medewerkers. De begroting is de plaats waar deze informatie zou moeten staan. Daar staat het dus niet. Er kan wat de SP betreft dan ook geen sprake zijn van privatisering per 1 januari 2013.

Het stoort de fractievoorzitter dat hij al ruim anderhalf jaar vraagt naar harde cijfers, maar deze niet krijgt. “Ik vraag mij keer op keer af waarop het college de hele privatiseringsplannen heeft gebaseerd. Toen ik in september van het college te horen kreeg dat de privatisering toch per 1 januari 2013 zou geschieden, had ik de verwachting voor het eerst harde cijfers te krijgen. De begroting voor 2013 leek me de aangewezen plaats daarvoor, maar er staat dus niets over in. Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er geen sprake is van privatisering per 1 januari 2013. En misschien is er ook wel geen sprake van een besparing, zoals het college ons nog steeds doet geloven.”