Kinderen van de rekening

20 november 2012

Kinderen van de rekening

In Zoetermeer groeien bijna vierduizend kinderen op in armoede. Voor deze kinderen geldt dat er niet dagelijks een gezonde maaltijd op tafel staat. Ook kunnen ze vaak niet meedoen met sport of uitjes. En ook Sinterklaas zal dit jaar weer ‘stilletjes aan hun huizen voorbijgaan’. De economische crisis en de daaruit voortgekomen bezuinigingen, hebben ervoor gezorgd dat deze kinderen letterlijk het kind van de rekening zijn geworden.

De SP wil Sinterklaas dit jaar niet aan deze kinderen voorbij laten gaan. Daarom zet de partij dit jaar voor deze kinderen een schoentje. De SP kan dit echter niet alleen en roept daarom alle inwoners van Zoetermeer op hun solidariteit te tonen met kinderen die opgroeien in armoede. De SP ontvangt graag oude kinderschoenen en klein speelgoed waarmee deze schoentjes gevuld kunnen worden.

Om de kinderschoenen en het speelgoed in te zamelen staat de SP zowel op zaterdag 24 november als op zaterdag 1 december met een kraam op het Promenadeplein in het Stadshart van Zoetermeer. De SP doneert de opbrengst aan de voedselbank, die er vervolgens voor zorgt dat het bij de kinderen komt.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek schrikt van de hoeveelheid kinderen die in Zoetermeer opgroeien in armoede. “Het precieze aantal is volgens de statistieken maar liefst 3.754. Dat zou toch niet mogen in een welvarend land als Nederland? Bezuinigingen die het gevolg zijn van de economische crisis hebben deze kinderen hard geraakt. Zij zijn letterlijk het kind van de rekening geworden.”

In heel Nederland groeien er ruim 350.000 kinderen op in armoede. Voor hen is er geen geld voor gezonde voeding, kleding of sportclub. Zij krijgen de rekening van de crisis gepresenteerd. De opgehaalde kinderschoenen zullen daarom tevens op 4 december op het Binnenhof aangeboden worden aan het kabinet. Dit als symbool voor de kinderen die in Nederland opgroeien in armoede. Hiermee hoopt de SP het kabinet te bewegen om te komen met aanvullende ondersteunende maatregelen voor kinderen die opgroeien in armoede. De kinderschoenen die na de actie nog goed zijn zullen een goede bestemming krijgen.