Westhoek: ‘College maakt belangen personeel ondergeschikt’

26 oktober 2012

Westhoek: ‘College maakt belangen personeel ondergeschikt’

“Het college blijft mij verbazen op dit dossier. Eerst waren er aannames, toen een negatief advies van de OR en nu is er al een marktpartij gevonden terwijl er nog geen sociaal plan is. Het is duidelijk dat het college maar één doel voor ogen heeft: zo snel mogelijk privatiseren. Goede afspraken over de toekomst van gemeentepersoneel dat al tientallen jaren in dienst is, zijn daaraan ondergeschikt.”

Daniël WesthoekZo reageert SP-fractievoorzitter Daniël Westhoek op de plannen van het College van B&W van Zoetermeer om de gemeentelijke afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU) te privatiseren. Het college heeft bekendgemaakt dat zij een marktpartij heeft gevonden die de werkzaamheden van de SBU kan overnemen en daarbij de bezuinigingsopgave van zeven ton op jaarbasis kan realiseren. Over de toekomst van het gemeentepersoneel dat nu nog werkzaam is bij de afdeling is echter geen enkele duidelijkheid. Gesprekken over een sociaal plan zijn bijvoorbeeld niet afgerond. De SP vraagt zich dan ook af wat er met de ‘marktpartij’ is besproken. De kandidaat weet immers niet of hij personeel moet overnemen en zo ja onder welke condities. Westhoek: “Dat is de rode draad in dit dossier: alleen maar aannames, onduidelijkheden, het ontbreken van feiten en weinig aandacht voor de belangen van de medewerkers.”

Al ruim anderhalf jaar wordt er gesproken over het privatiseren van de gemeentelijke afdeling Stadsbeheer Bureau Uitvoering (SBU). Het college denkt hiermee ruim zeven ton structureel te kunnen bezuinigen. Deze bezuiniging is echter gebaseerd op aannames, en niet op feiten. Dat heeft hoogleraar Economie prof. Hans Schenk een maand geleden nog eens bevestigd. Dit was voor de ondernemingsraad (OR) aanleiding om het college negatief te adviseren over het voorgenomen besluit om de afdeling te privatiseren.
De SP begrijpt niet dat het college niet eerst een goed sociaal plan probeert op te stellen alvorens er naar een marktpartij wordt gezocht. “Het collega hanteert in dit dossier een totaal verkeerde volgorde”, aldus Westhoek.