SP congres stemt in met voorstel Zoetermeer over beperking koopzondagen

1 juli 2012

SP congres stemt in met voorstel Zoetermeer over beperking koopzondagen

Zaterdag 30 juni vond het XIX congres van de SP plaats. Het congres stond geheel in het teken van de komende Tweede Kamerverkiezingen die op 12 september plaats zullen gaan vinden. Op het congres is er uitvoerig gesproken over het verkiezingsprogramma. De afdeling Zoetermeer heeft onder andere een voorstel ingediend om het aantal koopzondagen te beperken. Iets waar de SP altijd voorstander van is geweest. Het vrijgeven van koopzondagen legt een grote druk op kleine ondernemers. Door bewust te kiezen voor een vrije dag in de week hebben kleine ondernemers ook de tijd om wat anders te doen dan werken, zoals bijvoorbeeld tijd besteden aan hun gezin, sporten of andere vormen van ontspanning. Het voorstel van de afdeling Zoetermeer om het aantal koopzondagen te beperken werd overgenomen door het congres.

De SP, het CDA en de ChristenUnie/SGP hebben gezamenlijk getracht de verruiming van het aantal koopzondagen in Zoetermeer tegen te houden. Dit is toen helaas niet gelukt, ondanks de tegenstand van vele kleine ondernemers. Het ingediende voorstel van de SP afdeling Zoetermeer tijdens het congres stelt dat het aantal koopzondagen beperkt blijft tot 12. Voor toeristische gebieden blijft een uitzondering bestaan, maar daarvoor geldt wel dat het sociale aspect voor betrokkenen (winkeliers en winkelpersoneel) gewaarborgd blijft.

Daniël WesthoekVoorzitter Daniël Westhoek: “Ik ben blij dat het congres dit onderdeel heeft overgenomen in het verkiezingsprogramma. In Zoetermeer hebben wij helaas de uitbreiding van het aantal koopzondagen niet weten tegen te houden. Door dit voorstel op te nemen in ons verkiezingsprogramma is het duidelijk dat de SP aan de kant van de kleine ondernemers staat. Ook biedt het nieuwe kansen wanneer het debat over de koopzondagen weer zal plaatsvinden in Zoetermeer.”