Wethouder Speel weg, college van B&W door met 5 wethouders!

26 juni 2012

Wethouder Speel weg, college van B&W door met 5 wethouders!

Voor aanvang van het voorjaarsdebat liet de CDA fractie bij monde van Jan-Renger Harwig weten dat de CDA fractie het vertrouwen heeft opgezegd in haar eigen wethouder Frank Speel. Voor de SP komt deze beslissing niet uit de lucht vallen. Wethouder Speel heeft grote fouten gemaakt in het GGD dossier, waarbij hij zowel de gemeenteraad als het college van B&W heeft nagelaten te informeren over de grote problemen binnen de GGD die de gemeente mogelijk € 1,2 miljoen euro gaat kosten. Een politieke doodzonde! De SP is blij met de beslissing van het CDA. Wat de SP betreft kan het college van B&W nu gewoon door met 5 wethouders.

De GGD is niet het eerste dossier waarin Speel het vertrouwen van de SP fractie heeft geschonden. In de vorige raadsperiode was Speel ook politiek verantwoordelijk voor het dossier Sterigenics, het bedrijf dat jarenlang onacceptabel veel ethyleenoxide heeft uitgestoten. Net voor de verkiezingen stapte Speel op om na de verkiezingen weer zonder problemen terug te keren in het college van B&W. Een stap die de SP niet kon begrijpen, laat staan de inwoners van Zoetermeer.

De SP kwam vooral op het gebied van de zorg in Zoetermeer regelmatig in aanvaring met Speel. Zeker ten tijde van de invoering van de marktwerking in de huishoudelijke zorg (2007). De SP heeft in twee rapporten de gevolgen van deze marktwerking in de huishoudelijke zorg opgetekend en in deze rapporten tevens gewaarschuwd voor nadelige effecten die er te verwachten zouden zijn. Effecten die uiteindelijk ook uitkwamen, zoals de massale inzet van alfahulpen in de thuiszorg. De SP heeft op dit dossier zelfs een motie van treurnis ingediend tegen Speel. Deze motie werd toen door een meerderheid van de gemeenteraad verworpen.

Een van de laatste debatten die de SP heeft gevoerd met wethouder Speel ging over het wel of niet aanbesteden van de huishoudelijk zorg, februari 2012. Voor het eerst tekende er toen een meerderheid op om de huidige wijze van het aanbesteden van de huishoudelijke zorg anders uit te gaan voeren, volgens het zogenaamd bestuurlijk aanbesteden. Dit komt nog het meest in de richting van de wens van de SP, om de huishoudelijke zorg weer gewoon via subsidieovereenkomsten te gaan regelen. Dit zorgt namelijk voor duurzame afspraken met zorgaanbieders en voorkomt dat cliënten regelmatig nieuwe medewerkers over de vloer krijgen.

Nu Speel wethouder af is siert het het CDA om geen nieuwe wethouder te laten benoemen. De coalitie van VVD, PvdA, D66 en LHN geniet ook zonder het CDA een meerderheid. Het CDA kan het beleid van het college van B&W evenwel blijven steunen, ook wanneer zij zelf geen deel meer uitmaakt van de coalitie. Dit scheelt de gemeente de komende twee jaar al enkele tonnen aan extra uitgaven voor een wethouderspost!

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Op politiek gebied heeft wethouder Speel al enkele malen het vertrouwen van de SP verloren. Deze mededeling van het CDA kwam voor mij dan ook niet als een verrassing. Ik vind het een wijs besluit van het CDA. Vanuit goed rentmeesterschap, waar het CDA regelmatig over spreekt, doet zij er goed aan om geen nieuwe wethouder te benoemen. Want ook het CDA weet dat de beslissing om een nieuwe wethouder voor te dragen enkele tonnen extra zal kosten. Dat zal de begroting van de gemeente Zoetermeer alleen maar meer drukken. En in tijden dat veel voorzieningen verdwijnen door bezuinigingen kan het niet dat we nog meer geld uit gaan geven aan een nieuwe wethouder. Het huidige college van B&W heeft al laten zien dat zij de taken van Speel onderling goed heeft kunnen verdelen.”