SP: Raad, geef het goede voorbeeld!

26 juni 2012

SP: Raad, geef het goede voorbeeld!

Tijdens de start van het voorjaarsdebat, welke deze week plaatsvindt, heeft de SP de raad opgeroepen het goede voorbeeld te geven door zelf ook bij te dragen aan de bezuinigingen. Raadsleden moeten wat de SP betreft 10% van hun onkostenvergoeding gaan inleveren. Dat komt neer op € 30,- bruto per maand per raadslid. Een raadslid zal hier weinig van merken, maar hiermee wordt wel het signaal afgegeven dat ook raadsleden mee zullen delen in de bezuinigingen.

Een dergelijke voorstel heeft de SP vorig jaar november tijdens het begrotingsdebat ook gedaan. Toen stelde de SP voor om per 1 januari 2012 de onkostenvergoeding voor raadsleden met 5% te korten (lees € 15,- bruto per maand!). Een grote meerderheid van de gemeenteraad was hier toen tegen! Nu stelt de SP weliswaar het dubbele voor, namelijk 10% korten, maar dit zal dan pas ingaan wanneer de nieuwe raad geïnstalleerd wordt in maart 2014.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Als gemeenteraad spreken wij nu al enkele jaren over bezuinigingen. Miljoenen moeten er worden bezuinigd, met tot gevolg dat bouwspeelplaatsen gesloten worden, het zwembad het Keerpunt verkocht gaat worden en mensen die werkzaam zijn in de sociale werkplaats straks onder minimumloon moeten gaan werken. Het is dan toch niet vreemd dat ook zij die het goede voorbeeld moeten geven delen in de bezuinigingen? En als het nou om honderden euro's per maand zou gaan. De SP stelt alleen maar voor om per raadslid € 30,- per maand in te leveren. Dat moet een raadslid toch wel op kunnen brengen? De vergoeding die een raadslid ontvangt is nota bene een bijverdienste, immers raadslid zijn is geen full-time baan, maar naar die maatstaven wordt de functie helaas wel betaald! Er zijn enkele duizenden mensen in Zoetermeer die rond moeten komen van minder, zoals mensen met een bijstandsuitkering. Deze mensen moeten rond zien te komen van ongeveer € 800,- per maand.”