Problemen Vestia desastreus voor sociale woningsector

31 mei 2012

Problemen Vestia desastreus voor sociale woningsector

Vestia, de woningbouwcorporatie die in grote financiële problemen is gekomen door leningen af te dekken met zogenaamde derivaten, heeft haar plannen bekend gemaakt om een faillissement te voorkomen. De gevolgen van deze plannen zijn desastreus voor de sociale woningsector in Zoetermeer. Het aantal betaalbare woningen in Zoetermeer komt verder onder druk te staan.

Vestia gaat alle eengezinswoningen in Zoetermeer te koop zetten. Uit de cijfers blijkt dat dit er zo’n 2.800 zijn! Naast de verkoop van eengezinswoningen zullen een aantal geplande nieuwbouwprojecten geen doorgang vinden. Jaarlijks komen er zo’n 270 eengezinswoningen vrij voor verhuur. Meer dan de helft van deze woningen is van Vestia. Met de verkoop van eengezinswoningen betekent dit dat er in Zoetermeer Jaarlijks nog maar 110 eengezinswoningen vrij komen voor verhuur. Doorstroming zal hierdoor moeilijker worden en de sociale woningsector zal nog verder op slot raken.

Ook zal Vestia diverse kantoren, waaronder die in Zoetermeer, gaan sluiten. De organisatie gaat zich hierdoor vervreemden van haar huurders. Dit spreekt de visie van Vestia, altijd dichtbij!, erg tegen. Wil een woningbouwcorporatie gevoel houden met de omgeving, dan moet het ook in die omgeving opereren. Daarnaast moeten huurders makkelijk binnen kunnen lopen bij hun woningbouwcorporatie.

Al geruime tijd vraagt de SP op diverse manieren aandacht voor het grote tekort aan betaalbare woningen. Onder andere door leegstaande kantoren te transformeren naar sociale huurwoningen. Dit alles om meer betaalbare woonruimte te realiseren in Zoetermeer. Ondanks de enorme leegstand van kantoren, zo’n 21% in Zoetermeer, lukt het college het maar niet om dit te realiseren.

De problemen bij Vestia zijn ontstaan door onbehoorlijk bestuur van managers. En de verantwoordelijke directeur is er ook nog mee weggekomen met een bonus van 3,5 miljoen euro. Hiermee is gebleken dat de sociale woningsector beter niet door marktwerking kan worden beheerst. Het geld is leidend geworden in plaats van de wensen van de bewoners. De affaire Vestia laat duidelijk zien dat de oude structuur, waarbij de bewoners zeggenschap hadden in de organisatie, een veel betere constructie is. Woningbouwcorporaties zouden daarom weer woningverenigingen moeten worden. Daarnaast is de SP er voorstander van om een gemeentelijk woningbedrijf op te richten. Zo heeft de gemeente veel meer grip op het woningbestand in de stad.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, raadslid: “Het is niet normaal hoeveel marktwerking kapot kan maken en hoe makkelijk managers ermee weg kunnen komen wanneer zij er een potje van maken. Er is maar één verliezer in het geval van de problemen rond Vestia en dat zijn de huurders. Zij gaan meer huur betalen en krijgen hiervoor minder, zoals minder onderhoud aan hun woning. Daarnaast komt het aanbod betaalbare woningen verder onder druk te staan. Wil je in Zoetermeer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, dan kan je je beter bij je geboorte al inschrijven als woningzoekende, in de hoop dat je rond je 21 een betaalbare woning kan betrekken.”