Het blijft rommelen bij de GGD

24 mei 2012

Het blijft rommelen bij de GGD

Al sinds 2006 is de GGD jaarlijks onderwerp van gesprek. Jaar op jaar kreeg de GGD haar begroting en jaarrekening maar niet op tijd rond. De rol van wethouders Speel als penningmeester en later voorzitter hierin is ook al menig keer aan de orde geweest tijdens debatten. Even leek het de goede kant op te gaan, er was een interim-controller aangetrokken die de situatie binnen de GGD zou gaan verbeteren. Inmiddels is duidelijk geworden dat de GGD met flinke tekorten kampt. Voor zover nu bekend is eenmalig een tekort van 1 miljoen in 2012 en 1 miljoen in 2013. De interim-controller is inmiddels weer vervangen door een nieuwe interim-controller en de directeur is op non-actief gezet. Feit is dat de problemen sinds 2006 maar aan blijven houden en de gemeente er iedere keer geld bij moet leggen.

Oorzaak van deze nieuwe problemen binnen de GGD liggen in het feit dat de jeugdgezondheidszorg (JGZ) tot een jaar geleden onderdeel was van de GGD. De JGZ is echter verzelfstandigd, maar financieel gezien nog volledig afhankelijk van de GGD. De afspraken die zijn gemaakt tussen de GGD en de JGZ blijken achteraf niet waterdicht te zijn geweest, waardoor de JGZ veel minder subsidie van de GGD heeft ontvangen dan eerder overeengekomen was. Een commissie van financiële experts heeft dit geschil tussen beide partijen onderzocht en zij zijn tot de conclusie gekomen dat de GGD alsnog het restant van de eerder afgesproken subsidie moet verstrekken aan de JGZ. Dit is een flinke druk op de begroting voor de GGD, waardoor nu de tekorten flink aan het oplopen zijn.

De SP is totaal niet te spreken over de ontstane situatie bij de GGD. Als eerste had de raad veel eerder geïnformeerd moeten worden over de situatie bij de GGD. In februari van dit jaar waren er al duidelijke aanwijzingen dat het niet goed ging met de GGD. Daarnaast lopen de problemen bij de GGD al jaren. De SP had juist het idee dat het nu eindelijk, na jaren, weer eens de goede kant op ging met de GGD. De nieuwe problemen binnen de GGD hebben echter het vertrouwen van de SP in het bestuur van de GGD flink geschaad.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Ik vind het zeer te betreuren dat de GGD op financieel gebied steeds weer in de problemen komt. De GGD heeft een belangrijke maatschappelijke functie, maar door deze aanhoudende problemen schaad het het vertrouwen in deze organisatie. Er moet duidelijk iets veranderen in zowel het bestuur als de werkwijze van deze organisatie, anders blijven de problemen maar voortduren.”

Op initiatief van Zó Zoetermeer en ondersteund door onder andere de SP is er een spoeddebat aangevraagd over dit onderwerp. Er moet inzichtelijk worden wat de omvang van de problematiek is, wat er gedaan zal worden om de problemen op te lossen en waarom de raad niet veel eerder is geïnformeerd.