Ondersteun kleinschalige manege Oosterheem

5 april 2012

Ondersteun kleinschalige manege Oosterheem

Al enige tijd strijden de eigenaren van een noodstal voor paarden aan de Nieuwe Hoefweg in Oosterheem voor een kleinschalige manege gericht op pony's. De plaats waar de noodstal staat moet per 1 juni 2012 leeg opgeleverd worden aan de gemeente en de eigenaren weten zich momenteel geen raad. Volgens het college van B&W is er voor hun geen plaats meer in de gemeente. De SP denkt daar wat anders over. Als grote bedrijven als Dutch Water Dreams, Silverdome en Snowworld ondersteuning van de gemeente krijgen, dan kunnen kleine maatschappelijke initiatieven wat de SP betreft dezelfde ondersteuning verwachten.

Vijf jaar geleden kregen de eigenaren van de paarden een stukje grond aan de Nieuwe Hoefweg aangeboden voor het tijdelijk stallen van hun paarden. Men wist dat dit een tijdelijk verblijf zou zijn. Het was aan de eigenaren om in die vijf jaar te zoeken naar een ander stuk grond. Inmiddels zijn de vijf jaren verstreken, maar is ondanks alle inspanningen nog geen anders stukje grond gevonden. De gemeente eist dat de grond op 1 juni wordt opgeleverd, omdat er in 2015 een baggerdepot moet komen.

Een aantal jaar geleden zijn de eigenaren op een kleine schaal ponyrijlessen gaan verzorgen. Dit was niet toegestaan door de gemeente, maar werd ook niet door de gemeente verboden. De gemeente heeft zelfs de ponyrijlessen gepromoot op haar website en in sportkennismakingsboekjes. Er was dus duidelijk sprake van een gedoog situatie.

Het vijfjarig contract is inmiddels verlopen en het college van B&W is genadeloos. De eigenaren moeten de manege activiteiten staken en de grond voor 1 juni opleveren. In eerste instantie waren de meeste partijen in de gemeenteraad van mening dat er wel degelijk een oplossing moest komen voor de paarden en manege activiteiten. Maar onder de druk van andere maneges uit Zoetermeer is een groot deel van de partijen teruggekomen op dit standpunt, tot groot ongenoegen van de SP, PvdA en GroenLinks. Daarom diende deze drie partijen afgelopen maandag een voorstel in om de kleinschalige manege activiteiten toch doorgang te laten vinden, bijvoorbeeld in samenwerking met de stadsboerderij.

Door de houding van onder andere de Lijst Hilbrand Nawijn, VVD en D66, die om uitstel van de stemming vroegen, komt het voorstel pas op 16 april in stemming. Een doodzonde voor de eigenaren, die nu weer 2 weken langer in onzekerheid blijven zitten.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “Het college van B&W legt de schuld volledig bij de eigenaren van de noodstalling. Het college van B&W stelt dat zij wisten dat zij na vijf jaar de grond weer moesten opleveren en tevens wisten de eigenaren ook dat zij geen manege activiteiten mochten ontplooien. De SP vindt dit wat kort door de bocht. De gemeente heeft de manege activiteiten gedoogd. Wanneer een Snowworld aanklopt bij de gemeente om te kunnen bouwen in beschermd natuurgebied dan krijgt het alle medewerking van de gemeente. Waarom krijgt een kleinschalig initiatief als dit niet de medewerking van de gemeente? Ik hoop dat ons voorstel de 16e alsnog wordt aangenomen, zodat de kinderen die nu met veel plezier ponyrijlessen volgen dat na de zomer ook nog kunnen blijven doen.”