Meningen blijven verdeeld over komst Moskee

10 maart 2012

Meningen blijven verdeeld over komst Moskee

Maandag 5 maart heeft de gemeenteraad na aanhoudende klachten van het SIP een raadsoverleg georganiseerd om te spreken over de onrust die er nog steeds heerst over de komst van de moskee in de wijk Seghwaert. Zowel vertegenwoordigers van het SIP, als vertegenwoordigers van het ICZ alsmede overige geïnteresseerden waren welkom. Tijdens deze bijeenkomst is nogmaals aan het SIP gevraagd actief deel te nemen aan de eerder op verzoek ingestelde begeleidingscommissie.

Het SIP weigert hier echter aan deel te nemen, omdat zij blijven eisen dat de moskee er niet moet komen. De gemeenteraad heeft echter al besloten dat de moskee er op die betreffende locatie mag komen, omdat er geen bezwaren zijn voor de komst van een moskee op die plek. De begeleidingscommissie zou zich dan ook moeten richten op de inpassing van de moskee op de betreffende plek.

De SP is en blijft van mening dat het voortraject van de komst van de moskee beter had moeten verlopen. Hier heeft de SP in een eerder stadium het college van B&W al duidelijk op aangesproken. Dit valt echter niet meer terug te draaien en na een goed debat waarin alle argumenten zijn gewisseld is er besloten dat er geen bezwaren bestaan voor de komst van een moskee op de betreffende plek. De SP is van mening dat iedereen het recht heeft zijn geloof te kunnen belijden. De SP verwacht niet dat de moskee een mega publiekstrekker zal worden, zoals diverse media wel doen suggereren. Ook ziet de SP niet in waarom de komst van een moskee tot gevolg zou hebben dat het woongenot zal afnemen.

Daniël WesthoekFractievoorzitter Daniël Westhoek: “In diverse publicaties spreekt het SIP over onbehoorlijk bestuur en raadsleden die hun controlerende taak niet goed uitvoeren. Dat vind ik een onjuiste conclusie. Er is sprake van een verschil van mening over de komst van de moskee. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft hiermee ingestemd, maar dat betekent nog niet dat er dan sprake is van onbehoorlijk bestuur. Nee, er is dan sprake van een verschil van mening.”