Huishoudelijke hulp geen zorg?

9 maart 2012

Huishoudelijke hulp geen zorg?

Maandag 5 maart heeft de SP een voorstel ingediend die stelde dat de huishoudelijke hulp een zorgproduct is. Toen de SP de uitslag van de stemming hoorde was zij stomverbaasd, een meerderheid stemde tegen het voorstel. Een paar jaar geleden vonden alle partijen het nog schandalig dat schoonmaakbedrijven zich inschreven om huishoudelijke hulp te gaan leveren. Nu blijkt een meerderheid van de gemeenteraad dat niet erg meer te vinden.

Het is onbegrijpelijk dat een meerderheid van de gemeenteraad tegen het voorstel van de SP heeft gestemd. Huishoudelijke hulp is meer dan een beetje schoonmaken. Medewerkers hebben ook een belangrijke sociale en signalerende functie. Een schoonmaker is er niet voor opgeleid om deze belangrijke functies naar behoren uit te voeren.

Het doel van het voorstel van de SP was tevens om te voorkomen dat de huishoudelijke hulp aanbesteed moet worden. Wanneer de gemeente huishoudelijke hulp als een zorgproduct ziet is er namelijk geen enkele verplichting om de huishoudelijke hulp commercieel aan te besteden.

Daniël WesthoekDaniel Westhoek, fractievoorzitter: “Ik ben zeer teleurgesteld in de VVD, D66, Zó Zoetermeer en vooral in het CDA. Zij stemden tegen het voorstel. Zelfs wethouder Speel (CDA) had zijn steun gegeven aan het voorstel van de SP. Ook de wethouder vindt dat huishoudelijke hulp een zorgproduct is.”