Raad laat JJ music house in de kou staan

19 december 2011

Raad laat JJ music house in de kou staan

JJ music House is 5 jaar geleden begonnen als oefencentrum aan de Van der Hagenstraat. Inmiddels is JJ een belangrijke sociale ontmoetingsplek en een belangrijk regionaal podium dat iedere muziekliefhebber kent. Toen JJ de oude korfbalkantine, waarin ze gevestigd zijn, huurde werd afgesproken dat ze 5 jaar mochten blijven omdat er dan sportvelden en een fietspad op die plek zouden komen. Alles een stukje opschuiven kon niet omdat Holland Hall dan in het gedrang zou komen. Ondertussen is men op zoek geweest naar een andere geschikte locatie, maar er is nog niks gevonden.

Inmiddels blijkt dat Holland Hall niet doorgaat en zou met een beetje pas en meetwerk JJ gewoon kunnen blijven zitten waar het zit. Dat was dan ook de inzet van de afgelopen vergadering. Partijen gaven kort hun standpunt weer, en wat bleek: De hele raad was unaniem voor het behouden van JJ op de huidige locatie.

Ewout den HeijerEwout den Heijer, vice-fractievoorzitter SP: "Mooi dat is geregeld zou je zeggen. Helaas, niets was minder waar. Om de rust te bewaren verlieten de honderden JJ-aanhangers die waren komen opdraven de raadszaal en ineens waren VVD, CDA, LHN, TON, CU/SGP en Leefbaar tegen het behouden van JJ. Het lijken wel verkiezingen, partijen houden een mooi weer show als iedereen kijkt en achter de schermen worden belangen van inwoners en organisaties te grabbel gegooid."

De sportvelden moesten dicht bij elkaar gebouwd worden omdat 10 meter lopen te ver is volgens de hockeyvereniging, voorbijgaand aan het feit dat als je geen 10 meter kan lopen, je ook niet kan hockeyen. Toen gaf het college als argument dat er groen in het geding zou komen als de sportvelden een stukje zouden opschuiven. Dit is geen probleem, want omdat Holland Hall er niet komt, kan het verdrukte groenstrookje op die plek komen. Daarna zou het gebouw niet brandveilig zijn. Onzin want er is gewoon een gebruiksvergunning. Tenslotte zou het pand op instorten staan. Dit laatste is gewoon niet waar.

"Het maakt niet uit met welke argumenten je komt, alles moet wijken voor kapitalistische leisure. Laagdrempelig elkaar ontmoeten moet plaatsmaken voor een evenementenhal. Een oefencentrum komt in gevaar terwijl een wildwaterbaan voor miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld gered wordt, aldus Den Heijer."

JJ Music House moet verhuizen als het aan de gemeente ligt, maar waarheen weet niemand en wie het gaat betalen ook niet. De SP kiest ervoor om alles bij het oude te laten, dat kost niemand geld en de sportvelden kunnen gewoon aangelegd worden op een prima locatie, een paar meter verderop.

Vanavond spreekt de gemeenteraad opnieuw over de toekomst van JJ Music House. De aanleiding hiervoor is de misleidende informatie die wethouder Emmens (VVD) heeft verkondigd over de staat van het pand. Uit contact met de brandweer blijkt dat het pand nog in goede staat verkeerd. De SP, PvdA en D66 willen hierover opheldering van de wethouder.